Ustawa tworząca Fundusz Promocji Roślin Oleistych przeszła przez Senat

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
27-06-2019,9:25 Aktualizacja: 27-06-2019,9:31
A A A

Senat nie zaproponował poprawek do ustawy, dzięki której zostanie stworzony Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Wesprze spożycie i promocję roślin oleistych, przetworów pochodzących np. z rzepaku, soi, lnu i produktów pszczelarskich.

Za uchwałą głosowało 76 senatorów, żaden nie był przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Sejmowa komisja za stworzeniem Funduszu Promocji Roślin Oleistych

Stworzenie Funduszu Promocji Roślin Oleistych, a przez to wsparcie marketingu, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych oraz ich przetworów pochodzących np. rzepaku, soi czy lnu - zakłada poselski projekt ustawy, który we wtorek...

Nowelizacja ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych zakłada, że wysokość wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wynosiła 0,2 proc. wartości netto od roślin oleistych, będących "przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Według branży to 3 zł od tony, a średnie roczne wpływy na fundusz wyniosą blisko 8 mln zł.

Ustawa stanowi ponadto, że środki z Funduszu będą mogły być też przeznaczane na sfinansowanie tzw. "wkładu własnego" organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.

Pieniędzmi z Funduszu dysponować będą wyłącznie przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujący producentów rolnych oraz przetwórców działających w sektorze roślin oleistych, którzy tworzą odrębną komisję.

rzepak, uprawa rzepaku, biopaliwa, śruta rzeppakowa, surowce na pasze, minikowo

Duże zapotrzebowanie na rzepak. Powstanie nowy fundusz promocji

- Rzepak to nie tylko surowiec na olej, ale także ważne źródło białka paszowego i surowiec do produkcji biopaliw - przekonuje Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa. Szef resortu uczestniczył w Międzynarodowych Dniach Rzepaku,...

W skład komisji wchodzić będzie: czterech przedstawicieli producentów z branży roślin oleistych, jeden przedstawiciel producentów produktów pszczelich, trzech przedstawicieli przetwórców oraz jeden przedstawiciel izb rolniczych.

Nowela wskazuje, że wysokość wsparcia finansowego na niektóre działania promocyjne w przypadku roślin oleistych, przetworów nasion oleistych oraz pasz pochodzących z przetworzenia takich roślin nie będzie mogła przekroczyć 85 proc. środków przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu. W przypadku produktów pszczelich to maksymalnie 15 proc.

Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 sierpnia.

Do tej pory, na podstawie przepisów o funduszach promocji stworzono dziewięć funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego i ryb.
 

Poleć
Udostępnij
WAŻNE TERMINY
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu