Walka z szarą strefą przynosi efekty. Rośnie konsumpcja paliw

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: Małgorzata Dragan PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
18-11-2017,12:00 Aktualizacja: 18-11-2017,12:15
A A A

Po trzech kwartałach br. konsumpcja paliw w Polsce była o 12 proc. wyższa niż w trzech kwartałach 2016 r . - podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). W jej opinii to wynik m.in. wprowadzenia pakietu paliwowego i walka z szarą strefą.

Organizacja wyliczyła, że rynek krajowy trzech głównych paliw transportowych: benzyn, oleju napędowego oraz autogazu wykazał wynik lepszy o 12 proc. od notowanego dla 9 miesięcy 2016 r., przy czym udział importu w tym segmencie rynku paliw ciekłych wzrósł z 31 proc. z 37 proc.

świebodzin, lubuskie, nielegalna sprzedaż paliwa, Służba Celno-Skarbowa, Straż Graniczna

Nielegalny "cepeen" na posesji. Sprzedawał paliwo bez koncesji

Mieszkaniec małej wioski pod Świebodzinem (woj. lubuskie) sprzedawał olej napędowy z zamontowanego na garażu prymitywnego dystrybutora. Nielegalną "stację benzynową" zlikwidowali podczas wspólnej akcji funkcjonariusze Służby...

Wzrost oficjalnego popytu na benzyny silnikowe w stosunku do 9 miesięcy 2016 r., wyniósł 6 proc.

Jak podkreśliła Organizacja, "bardzo dobre wyniki sprzedaży" osiągają legalnie działające przedsiębiorstwa naftowe, a dynamika wzrostów oficjalnej sprzedaży w poszczególnych miesiącach od początku 2017 roku też była na bardzo dobrym poziomie.

"Ten dynamiczny wzrost rynku ma swoje podstawy we wprowadzonych nowych regulacjach prawnych w postaci pakietu paliwowego, energetycznego, a także transportowego. Skuteczne i regularne kontrole odpowiednich służb skarbowych, policji i ITD spowodowały przeniesienie zaopatrzenia w paliwa do legalnie działających firm, pozbawiając szarą i czarną strefę sporej liczby odbiorców. Oczywiście to nie koniec wojny z nielegalnym obrotem paliwem, ale problem uległ znacznemu osłabieniu" - przekonuje organizacja w raporcie zamieszczonym na stronie internetowej.

W jej opinii dodatkowymi elementami wspierającymi rynek były przystępne dla kierowców ceny paliw i notująca coraz lepsze wyniki rozwoju polska gospodarka. POPiHN podkreśliła, że wyniki te zostały osiągnięte w warunkach "lekkiego" ograniczenia produkcji krajowej, spadku eksportu i znacznego zwiększenia oficjalnego importu paliw.

Organizacja wyliczyła, że w ciągu dziewięciu miesięcy 2017 r. na rynek trafiło prawie 2,6 mln m sześc. paliw więcej, niż w tym samym okresie 2016 r.

Jak zaznaczono, choć rynek się normuje i rośnie, to jednak "szara i czarna strefa - mimo że chwilowo zostały przyhamowane - wciąż jeszcze nie powiedziały ostatniego słowa i nadal na rynek trafiają pewne ilości paliw, od których nie zapłacono stosownych danin państwowych" - napisano w raporcie.

Poleć
Udostępnij
Skomentuj