Pozwolenia dla przewoźników jeżdżących do Rosji straciły ważność

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
16-02-2016,11:40 Aktualizacja: 16-02-2016,12:05
A A A

O północy z poniedziałku na wtorek straciły ważność pozwolenia na transport samochodowy towarów do Rosji. Do tej pory Polska i Rosja nie doszły w tej sprawie do porozumienia. Oznacza to, że polscy przewoźnicy nie mogą wykonywać kursów do Rosji.

W grudniu ub.r. Rosjanie wydali przepisy wykonawcze do umowy międzyrządowej z 1996 r., która określa zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy Polską a Rosją. Zmieniły one znaczenie pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego.

Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. przez filie firm zagranicznych traktując je, jako przewóz na rzecz kraju trzeciego. A liczba zezwoleń na taki przewóz jest bardzo ograniczona.

Jerzy Szmit, ministerstwo infrastruktury i budownictwa, przewoźnicy

Przewoźnicy nie wiedzą na czym stoją

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa poinformował, że nie udało się osiągnąć porozumienia ze stroną rosyjską w sprawie zezwoleń transportowych na wjazd do Rosji bowiem warunki zaproponowane przez Rosjan były nie do przyjęcia. -...

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny m.in. za transport poinformował, że w poniedziałek polska strona otrzymała protokół przedstawiający stanowisko strony rosyjskiej w sprawie negocjacji dotyczących transportu między obu krajami.

- Niestety, nie wszystko w nim jest w takim kształcie, który nam po pierwsze by odpowiadał, a po drugie odzwierciedlałby to, co zostało ustalone - mówił polityk.  

Zaznaczył, że nie ma na razie ustalonego kolejnego terminy spotkania z Rosjanami. Zapewnił jednak, że resort jest gotowy do podjęcia z nimi dalszych rozmów, co jest możliwie w tym tygodniu.

Szmit podkreślił, że zanim dojdzie do kolejnych rozmów z Rosjanami w sprawie przewozów, chciałby uzyskać od strony rosyjskiej zapewnienie, że wspomniane przepisy zostaną zmienione.

- Jeżeli tego nie ustalimy, to można powiedzieć w znacznym stopniu nie osiągniemy naszych celów i nie będziemy w stanie chronić naszych przewoźników na terenie Federacji Rosyjskiej. I niestety, z tego rynku będziemy eliminowani - mówił. Dodał, że zdaniem ekspertów do 85 proc. polskich przewoźników "straci rację funkcjonowania w Rosji".

Według danych Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (SMPD) brak zezwoleń na transport do Rosji to straty dla ponad 2,5 tys. firm mających flotę kilkunastu tysięcy samochodów. SMPD szacuje, że brak porozumienia to strata 200 tys. przejazdów rocznie. Wartość każdego z nich to około 2 tys. euro.

W 2015 r. obowiązywał kontyngent w wysokości 250 tys. zezwoleń dla polskich kierowców podzielonych na trzy kategorie: przewozy tranzytowe, przewozy dwustronne i tzw. kraje trzecie.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu