Polskiej żywności coraz więcej za granicą

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
12-01-2016,13:10 Aktualizacja: 12-01-2016,14:06
A A A

Polski eksport żywności za 2015 rok prawdopodobnie przekroczy 25 miliardów euro (w 2014 - 21,3 mld euro). Najwięcej naszej żywności jedzie do krajów UE, szczególnie Wielkiej Brytanii i Niemiec. Wzrost sprzedaży zanotowano także do państw Azji i Afryki.

Tak wynika z najnowszego raportu Market Monitor, przygotowanego przez Atradius, ubezpieczyciela należności. W dokumencie podano również, że średni okres płatności w Polsce utrzymuje się na poziomie 45 dni, co jest wynikiem bliskim średniej europejskiej.

eksport, biznes, handel, BZ WBK, Bisnode, Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych

Polskie firmy mają coraz większy potencjał eksportowy

Zakończył się drugi cykl spotkań w ramach Programu Rozwoju Eksportu realizowanego przez Bank Zachodni WBK wraz z partnerami merytorycznymi: Bisnode, Google oraz Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych pod patronatem ministra spraw...

- Przedsiębiorstwa polskie działające w sektorze spożywczym poradziły sobie z większością problemów w 2015 roku. Na przykład, mimo sankcji nałożonych przez Rosję, na koniec roku eksport powinien być wyższy niż w 2014 roku - powiedział Arkadiusz Taraszkiewicz, dyrektor regionalny oceny ryzyka Europy Środkowo-Wschodniej Atradius.

Według analityków z Atradius przedsiębiorcy znad Wisły nieustannie szukają nowych możliwości, dzięki czemu poradzili sobie z rosyjskim embargiem. Przykładowo polskim producentom jabłek udało się przenieść kontrakty do innych krajów, a Polska stała się drugim wiodącym producentem zagęszczonego soku jabłkowego na świecie.

W raporcie zwrócono uwagę na planowane nałożenie nowych podatków na banki i największe sieci supermarketów. Według analityków Atradius zmiany te należą do największych wyzwań, z jakimi będzie musiał się zmierzyć sektor spożywczy w Polsce w 2016 roku.

Z jednej strony podatek bankowy wpłynie na finansowanie przedsiębiorstw, z drugiej opodatkowanie supermarketów, mające na celu ochronę krajowych mniejszych sklepów, będzie wyzwaniem dla dużych, głównie zagranicznych sieci.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu