Wegański lobbing uderzy w rolnictwo? Promocja mięsa musi pozostać

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
30-11-2021,9:55 Aktualizacja: 30-11-2021,9:59
A A A

Europejscy rolnicy w kontekście reformy polityki promocji unijnej żywności spodziewają się, niestety, szeroko zakrojonej akcji lobbingowej organizacji promujących wegański i wegetariański styl życia.

Propozycję legislacyjną Komisji Europejskiej dotyczącą tego zagadnienia mamy poznać wiosną przyszłego roku. Organizacja europejskich farmerów Copa-Cogeca sprzeciwia się wykluczeniu z polityki promocyjnej mięsa i wina.

unijna polityka promocji, FBZPR, Copa-Cogeca, Jerzy Wierzbicki

Bruksela pracuje nad zmianą polityki promocji. Co z mięsem?

Komisja Europejska pracuje nad przeglądem unijnej polityki promocji. Organizacje rolnicze są za utrzymaniem dotychczasowej formuły. Jak informuje Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, która jest członkiem unijnej...

Mówiono o tym podczas spotkanie grupy roboczej "Promocja" Copa-Cogeca. Cały czas aktualne jest ryzyko, że w ramach przygotowywanej przez KE reformy nastąpi wykluczenie z niej mięsa, wina i alkoholi oraz skupienie się na promocji innych produktów.

- Już teraz widzimy ogromny lobbing ze strony organizacji promujących wegański i wegetariański styl życia. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać intensyfikacji tych działań, które szkodzą europejskiemu rolnictwu - mówił po spotkaniu Jerzy Wierzbicki, przewodniczący grupy i prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Europejscy rolnicy jednocześnie przyznają, że nowa polityka promocji powinna aktywnie przyczyniać się do poprawy zrównoważenia unijnego rolnictwa i jego wkładu w poprawę bioróżnorodności oraz zachęcać rolników do kontynuowania wysiłków na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju.

- Wszystkie unijne produkty powinny mieć możliwość skorzystania z polityki promocji. Z naszej strony powinny iść wzmożone wysiłki, aby były to produkty jeszcze bardziej zrównoważone. Sprawę na pewno ułatwiłoby zdefiniowanie tego pojęcia - powiedział Wierzbicki.

Fundusz Promocji Roślin Oleistych, słonecznik, KRIR, rośliiny oleiste

Izby rolnicze chcą włączenia słonecznika do funduszu promocji

Krajowa Rada Izb Rolniczych wystąpiła do Grzegorz Pudy, ministra rolnictwa z postulatem wpisania do ustawy o funduszach promocji słonecznika i jego przetworów. Zdaniem rolniczego samorządu będzie to sprzyjało promocji uprawy słonecznika w...

Według Copa-Cogeca silna polityka promocji wzmacnia konkurencyjność rolnictwa UE, a tym samym produkcję i konsumpcję zrównoważonej żywności wytwarzanej przy zastosowaniu wysokich standardów. I o tym zamierza nadal przekonywać opinię publiczną oraz europejskich decydentów.

W ocenie organizacji, polityka promocji pokazała, że jest skuteczna. Jej brak jest zagrożeniem dla eksportu tradycyjnych europejskich produktów, co uderzy w małe i średnie gospodarstwa. Luka rynkowa zostanie zaś szybko wypełniona przez produkcję zagraniczną, które nie będzie spełniać wyśrubowanych unijnych standardów.

"Kampanie promocyjne poświęcone europejskim produktom rolnym mają otwierać nowe możliwości rynkowe dla unijnych rolników i przemysłu spożywczego, jak również pomagać im w rozwoju prowadzonej przez nich działalności. Program prac na 2021 r. koncentruje się na kampaniach, które są zgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu. Prawie połowa budżetu (86 mln euro) zostanie przeznaczona na kampanie promujące produkty ekologiczne, zrównoważone rolnictwo UE oraz rolę sektora rolno-spożywczego w działaniach na rzecz klimatu i środowiska. Kampanie będą również podkreślać wysokie standardy bezpieczeństwa unijnych produktów rolno-spożywczych, a także różnorodność i tradycyjną gamę produktów wspieranych przez unijne systemy jakości" - wskazuje Copa-Cogeca.

Jej zdaniem, rosnąca presja w mediach na redukowanie mięsa w diecie wskazuje na potrzebę intensywnych działań promujących ważną rolę mięsa w zrównoważonej diecie. Warto w tym kontekście przypomnieć, zapis który został umieszczony przez KE w strategii Od pola do stołu: "W odniesieniu do mięsa, przegląd powinien koncentrować się na tym, jak UE może wykorzystać program promocji w celu wsparcia najbardziej zrównoważonych, niskoemisyjnych metod produkcji zwierzęcej".
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu

Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 1/2024

Hoduj z głową świnie:

-Skąd się biorą stereotypie u świń?

-Jednym głosem w imieniu hodowców

-Zimowe wyzwania na odchowalni i tuczu

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 1/2024

Hoduj z głową bydło:

-Gdy brakuje kiszonki z kukurydzy

-Kiszonki i woda nie mogą zamarzać

-Zimny wychów na zdrowie

-Jak walczyć z chorobami racic?

 

PRENUMERATA