Czy podzielony sektor mleczarski zaakceptuje strategię?

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Mirosław Lewandowski | lewandowski@apra.pl
15-05-2024,13:15 Aktualizacja: 15-05-2024,13:11
A A A

Polski sektor mleczarski nie wypracował do tej pory żadnej strategii działania, która w obliczu dynamicznych zmian w branży, wydaje się konieczna.

Prace nad strategią, w związku z tą sytuacją, zostały rozpoczęte i zainicjowane w tym roku przez Polską Izbę Mleka.

Twórcy strategii skupili się na kilku filarach, jak zabezpieczenie przyszłości polskiego eksportu i pomyślenie nad zmianą jego struktury, czy uporządkowanie spraw wewnętrznych w polskich łańcuchach dostaw i ustalenie, jakie wymagania przed nim stoją.

strategia dla mleczarstwa, mleko, produkcja mleka, sektor mleczarski, krowy mleczne, producenci mleka, mleczarnie, PIM

Powstaje strategia dla polskiego sektora mleczarskiego

Sektor mleczarski zaliczany jest do ważnych segmentów krajowego rynku produktów spożywczych. Ma no duży potencjał dalszego rozwoju i posiada znaczący udział w tworzeniu polskiego PKB z rolnictwa. Polska Izba Mleka zainicjowała prace...

– Chcemy również pomagać w promowaniu mleczarstwa i żeby zostało ono włączone jako dobro strategiczne – mówi Łukasz Wyrzykowski z IFCN*.

Dokument ma powstać do września tego roku. Będzie on jednak tylko początkiem drogi. Pozostaje pytanie, jak jego poszczególne założenia mają zostać wdrożone w życie?

– Podczas spotkania eksperci przedstawili dwie możliwe drogi. Pierwsza, która miała miejsce w Wielkiej Brytanii, polega na zobowiązaniach zakładów mleczarskich do przestrzegania strategii. Zajęło to jednak bardzo dużo czasu – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka i dodaje:

– Druga, zastosowana w Holandii, była nieco odmienna. Tam uczestnicy rynku przyjęli strategię jako swego rodzaju drogowskaz, obowiązujący kierunek. Nie istnieją tam konkretne wytyczne.

Podzielony sektor mleczarski

Pozostaje jednak pytanie, czy dość mocno podzielony sektor mleczarski będzie w stanie przyjąć założenia takiej strategii.

strategia dla mleczarstwa, mleko, produkcja mleka, sektor mleczarski, krowy mleczne, producenci mleka, mleczarnie, PIM

Strategia pomoże sektorowi mleczarskiemu wyjść z kryzysu?

Polska Izba Mleka zainicjowała prace związane ze strategią polskiego sektora mleczarskiego. – Sektor mleczarski jest dzisiaj liderem polskiego przetwórstwa i rolnictwa. Dlatego do udziału w dyskusji zaprosiliśmy przedstawicieli...

– Rzeczywiście, to jest pewna niewiadoma. Generalnie uważam, że nasze środowisko może tylko na niej zyskać. Jestem niepoprawnym optymistą i twierdzę, że jak pojawia się dobry pomysł, a strategia dla mleczarstwa niewątpliwie takim jest, to wszyscy ludzie, nie tylko dobrej woli, ale też przede wszystkim rozsądni, przyłączą się do tego projektu – mówi Marcin Hydzik dodając:

– Jestem też realistą i zdają sobie sprawę z tego, jakie podziały i emocje panują w naszej branży i sektorze.

– Oczywiście jak strategia powstanie, nikt raczej nie będzie nikogo zmuszał do jej przestrzegania. Każda mleczarnia ma swoje cele i odrębną politykę. Ta, nad którą pracujemy, ma wskazać kierunek, aby działania przynosiły pozytywny efekt. To, czy poszczególne zakłady z niej skorzystają, zależeć będzie od ich dobrej woli – dodaje Dorota Grabarczyk z Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.

*IFCN to globalna sieć badawcza w dziedzinie mleczarstwa publikująca wyniki badań, raporty i sprawozdania, dostarczająca dane ekonomiczne dotyczące mleczarstwa i prognozy bazujące na modelach i analizach.

Więcej informacji na temat hodowli bydła oraz produkcji mleka znajdziesz w magazynie "Hoduj z Głową Bydło"  ZAPRENUMERUJ

Książki warte polecenia: Sygnały racic|Rozród - Praktyczny przewodnik zarządzania rozrodem (Cow Signals)



 



 

 

 

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 2/2024

Hoduj z głową świnie:

-Żeby rozród działał dobrze

-Tucz świń w cyklu otwartym. Genetyka i zdrowie

-Okiem doradcy - bioasekuracja ASF

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 2/2024

Hoduj z głową bydło:

-Okiem doradcy - cicha ruja

-Sucha masa jest kluczowa

-Jak liczyć koszty żywienia w produkcji mleka?

-TMR w teorii i praktyce

 

PRENUMERATA