Wpływy z eksportu rolno-spożywczego biją rekordy

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Magdalena Jarco PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
24-10-2017,15:15 Aktualizacja: 24-10-2017,15:35
A A A

W 2016 roku wpływy z polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosły rekordowe 24,1 mld euro, a ich udział w handlu zagranicznym ogółem przekroczył 13 proc. - wynika z raportu firmy doradczej KPMG.

Autorzy przedstawionego we wtorek dokumentu "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce" podają, że ponad połowa firm jest zadowolona z odniesionego sukcesu eksportowego, a blisko 47 proc. badanych przedsiębiorca twierdzi, że "polskie pochodzenie żywności jest czynnikiem wpływającym na jej korzyść". Istotnym elementem ekspansji zagranicznej polskich producentów są fuzje i przejęcia.

żywność, żywność wysokiej jakości, eksport żywności, mięso i wędliny, Łukasz Dominiak

Stawiamy na krajową żywność. Nasze wyroby podbijają europejski rynek

Polscy konsumenci coraz bardziej doceniają krajową żywność. Nasze produkty cieszą się też uznaniem na europejskim rynku. W ubiegłym roku do UE wyeksportowaliśmy wyroby warte ponad 24 mld zł. - Polacy stają się patriotami, jako konsumenci i coraz...

"Od 2010 roku saldo handlu zagranicznego produktów rolno-spożywczych wzrosło niemal trzykrotnie, a wpływy z eksportu o prawie 80 proc." - napisano. Największą oraz nominalnie najdynamiczniej rosnącą kategorią jest żywiec, mięso i przetwory - wartość eksportu produktów z tej kategorii przekroczyła 5 mld euro w 2016 roku (wzrost o 4,2 proc. r/r).

Jak zaznaczyli eksperci KPMG, branża mięsna w znacznym stopniu przyczyniła się do całkowitego wzrostu eksportu polskiej żywności. "Zawdzięczamy jej jedną piątą przyrostu sprzedaży zagranicznej w latach 2010-2016" - wskazano.

Drugą największą wartościowo grupą produktów eksportowych z Polski są zboża i ich przetwory, których sprzedaż w 2016 roku była równa 3,3 mld euro. Według autorów raportu eksport jest ważnym elementem stabilizującym rynek krajowy - produkcja żywności rośnie szybciej niż popyt na nią, w związku z czym nadwyżki lokowane są na rynkach zagranicznych.

"Na eksport kierowane jest już ponad 40 proc. wytworzonych artykułów rolno-spożywczych. Zgodnie z prognozami w 2017 roku wartość eksportu produktów rolno-spożywczych może być większa niż w roku ubiegłym. Od stycznia do lipca odnotowano wzrost o 9,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2016 roku" - wskazał, cytowany w komunikacie, Piotr Grauer, dyrektor w grupie Deal Advisory w KPMG w Polsce.

eksport żywności, polska żywność, jacek bogucki, marek magierowski, sejmowa komisja rolnictwa

Eksport żywności rośnie aż miło. Sprzedajemy do ponad 70 krajów

Wartość eksportu polskiej żywności w pierwszych siedmiu miesiącach roku wzrosła o 9,4 proc. Producenci mają możliwość eksportowania do ponad 70 krajów świata - poinformował posłów Jacek Bogucki, wiceminister rolnictwa. Na połączonym...

Jak wynika raportu, zdecydowana większość wszystkich eksportowanych produktów rolno-spożywczych trafia na rynki krajów Unii Europejskiej (81,2 proc. w 2016 roku). Kluczowymi odbiorcami są Niemcy, Wielka. Brytania, Czechy, Holandia i Włochy.

Spośród rynków spoza UE, największymi odbiorcami polskiej żywności są Rosja, USA, Arabia Saudyjska, Białoruś i Ukraina. Jako najbardziej perspektywiczne w najbliższej przyszłości wskazywane są rynki azjatyckie, bliskowschodnie, afrykańskie oraz Ameryki Północnej.

Według Jana Karaska z KPMG ponad 40 proc. firm jako powód rozpoczęcia działalności eksportowej podaje zbyt dużą konkurencję na rynku krajowym. Najczęściej stosowaną formą sprzedaży zagranicznej jest eksport bezpośredni - prawie 8 na 10 firm samodzielnie dociera do końcowego odbiorcy, najczęściej przez własną, wyspecjalizowaną komórkę eksportową. Inne popularne formy to sprzedaż przez dystrybutorów lub partnerów zagranicznych, działalność na zlecenie zagranicznych importerów bądź jako podwykonawca innego eksportera - wskazano.

mięso, przetwory mięsne, konsumenci, De Heus

Czy Polska żywność ma szansę odnieść sukces za granicą?

Hodowcy z całej Polski spotkają się z ekspertami 14 października w Warszawie aby porozmawiać o perspektywach polskiej żywności na międzynarodowych rynkach. Debata "Made in Poland - jak wykreować modę na polskie produkty? Polska żywność -...

"Aż 18 proc. firm objętych badaniem planuje dokonać fuzji, bądź przejęć w celu dalszej ekspansji eksportowej w ciągu najbliższych trzech lat. Dla co czwartego badanego przedsiębiorstwa fuzje i przejęcia stanowią ważny element budowania eksportu. Zdecydowana większość transakcji koncentruje się głównie w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej" - czytamy w dokumencie.

Respondenci badania wskazali też, że spośród barier, które w działalności napotykają polscy eksporterzy, najbardziej uciążliwe są ryzyko walutowe (35 proc. uznało, że ma duży lub bardzo duży wpływ), skomplikowana sytuacja polityczna w kraju odbiorcy (32 proc.) oraz biurokracja (28 proc.).

Wśród regulacji prawnych najbardziej uciążliwe okazują się wymogi uzyskania dodatkowych certyfikatów umożliwiających sprzedaż wyrobów w wybranym kraju.

Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród 110 eksporterów z branży rolno-spożywczej oraz analizy danych wtórnych w okresie od lipca do sierpnia 2017 roku.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu