W porcie w Gdyni powstał magazyn na zboże i pasze

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
05-05-2015,8:10 Aktualizacja: 05-05-2015,9:19
A A A

Czterokomorowy magazyn zbożowy o pojemności 60 tys. ton został oddany do użytku w porcie w Gdyni przy Nabrzeżu Śląskim.

Magazyn ma stanowić zasadniczą część bazy paszowo-zbożowej na terenie Morskiego Terminalu Masowego Gdynia sp. z o.o. Zakłada się, że obiekt przyczyni się do zwiększenia obrotów zboża i pasz. Budowa magazynu kosztowała 26 mln zł. Inwestorem był Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA Janusz Jarosiński zwrócił uwagę, że port w Gdyni "chce być najważniejszym portem polskim dla rynku zbożowo-paszowego". - Aby ta pozycja była rzeczywiście istotna, to musimy inwestować, a naszą słabością była niewystarczająca powierzchnia składowa portowych magazynów - tłumaczy.

W 2014 roku w Polsce zebrano 31,9 mln ton zbóż.

Plony zbóż będą wyższe od średnich wieloletnich

Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa (IUNG) w Puławach szacuje, że tegoroczne plony zbóż będą o 4-6 proc. wyższe od średnich wieloletnich.   - Plony żyta będą wyższe w tym roku od średniej wieloletniej o 6 proc. Najlepiej...

A przeładunki zbóż i pasz rosną - w 2014 roku w porcie przeładowano 2 mln 900 tys. ton zboża, a tylko w marcu już ponad pół miliona ton, co nie zdarzyło się jeszcze w żadnym polskim porcie. 74 proc. przeładunków stanowi eksport polskiego zboża.

Jarosiński poinformował, że w pobliżu nowego obiektu powstała tzw. linia technologiczna do załadunku i opróżniania magazynu. Wraz z budową nowego magazynu, przebudowany został też dotychczas eksploatowany magazyn zbożowy tak, aby obiekty mogły współdziałać. Morski Terminal Masowy Gdynia będzie dzierżawił nowy magazyn przez ponad 27 lat.

Magazyn o wysokości ok. 35 m wyposażony jest w urządzenia technologiczne do przyjmowania śruty ze statku i wydawania na samochody poprzez cztery stanowiska załadowcze. Zespół urządzeń transportujących śrutę, czyli przenośniki taśmowe, kubełkowe i łańcuchowe wraz z wieżą technologiczną z dwiema wagami przesypowymi pozwalają na osiągnięcie wydajności dwóch linii technologicznych przy rozładunku statku sięgającej 1,2 tys. ton na godzinę. Natomiast każde ze stanowisk załadunku samochodów pracuje z wydajnością 300 ton na godzinę.

Bogdan Buczko, prezes Morskiego Terminalu Masowego Gdynia sp. z o.o. podał, że terminal obecnie dysponuje pojemnością magazynową 120 tys. ton. Zaznaczył, że "nie jest to wystarczająca pojemność i planowane są kolejne inwestycje zwiększające powierzchnię magazynową terminalu".

W ub. roku terminal przeładował 1 mln 194 tys. ton. produktów rolnych (zboża, śruty sojowej). W tym roku, do końca kwietnia przeładował ponad 733 tys. ton, co stanowi 46 proc. planowanych przeładunków na ten rok.

W porcie w Gdyni zboża przeładowywane są też przez Bałtycki Terminal Zbożowy specjalizujący się wyłącznie w przeładunkach zbożowych; dysponuje powierzchnią składową o pojemności 51 tys. ton.

W 2014 roku w porcie w Gdyni przeładowano łącznie 19,4 mln ton, czyli rekordową w historii ilość towarów. W porównaniu z rokiem 2013 to wzrost o 9,9 procent. Przeładunki zboża wzrosły w tym okresie o ponad 33 procent.

Port Gdynia pod względem przeładunków jest na trzecim miejscu w kraju, po Gdańsku oraz Szczecinie-Świnoujściu. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., GCT - Gdynia Container Terminal S.A. oraz Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu