Stawiamy na krajową żywność. Nasze wyroby podbijają europejski rynek

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Newseria Biznes, (em) | redakcja@agropolska.pl
17-10-2017,10:50 Aktualizacja: 17-10-2017,15:13
A A A

Polscy konsumenci coraz bardziej doceniają krajową żywność. Nasze produkty cieszą się też uznaniem na europejskim rynku. W ubiegłym roku do UE wyeksportowaliśmy wyroby warte ponad 24 mld zł.

- Polacy stają się patriotami, jako konsumenci i coraz chętniej kupują krajowe wyroby. To promuje rodzimą produkcję i przysparza możliwości rozwoju gospodarki - mówi Witold Obidziński, dyrektor regionu Europy Południowej i Środkowo-Wschodniej w firmie De Heus w rozmowie z Newserią Biznes.

eksport żywności, polska żywność, jacek bogucki, marek magierowski, sejmowa komisja rolnictwa

Eksport żywności rośnie aż miło. Sprzedajemy do ponad 70 krajów

Wartość eksportu polskiej żywności w pierwszych siedmiu miesiącach roku wzrosła o 9,4 proc. Producenci mają możliwość eksportowania do ponad 70 krajów świata - poinformował posłów Jacek Bogucki, wiceminister rolnictwa. Na połączonym...

Jak wynika z najnowszego sondażu, zrealizowanego przez SW Research na zlecenie Deus, 53,7 proc. Polaków uważa rodzime mięso, wędliny i przetwory mięsne za lepsze od produktów zagranicznych. 48,3 proc. przedkłada pieczywo i wypieki, a średnio co trzeci konsument docenia warzywa, owoce, nabiał i produkty mleczne.

- Istotne jest, czy konsumenci właściwie rozpoznają polski produkt na sklepowej półce. W przemyśle rolno-spożywczym istnieje bardzo duży udział kapitału zagranicznego. Powstaje więc pytanie, czy jeżeli firma istnieje i działa w Polsce, używa naszych surowców, zatrudnia polskich pracowników i płaci w Polsce podatki, ale kapitałowo powiązana jest z zagranicą - to czy produkowana przez nią żywność jest polska czy zagraniczna? - zastanawia się ekspert.

Jak wynika z ubiegłorocznego badania "Moda na polskość", zrealizowanego przez Ipsos na potrzeby projektu Konsument 2016, aż 73 proc. Polaków stara się kupować krajowe produkty, a ponad połowa jest gotowa zapłacić więcej za polski, niż zagraniczny.

[WIDEO] Mówią: Witold Obidziński, Andrzej Romaniuk, Łukasz Dominiak oraz Witold Strobel


mięso, przetwory mięsne, konsumenci, De Heus

Czy Polska żywność ma szansę odnieść sukces za granicą?

Hodowcy z całej Polski spotkają się z ekspertami 14 października w Warszawie aby porozmawiać o perspektywach polskiej żywności na międzynarodowych rynkach. Debata "Made in Poland - jak wykreować modę na polskie produkty? Polska żywność -...

Dla 66 proc. konsumentów polski produkt to taki, który został wyprodukowany w kraju przy wykorzystaniu rodzimego kapitału. Dla odmiany, produkt stworzony w Polsce - ale z zagranicznym kapitałem - uważa za polski zaledwie 8 proc. konsumentów.

Polska żywność cieszy się też coraz większą popularnością na europejskim rynku.

Z danych ministerstwa rolnictwa wynika, że w ubiegłym roku do państw Unii Europejskiej wyeksportowaliśmy żywność o rekordowej wartości 24,1 mld zł.

Największy udział mają w tym produkty mleczne i mleko (8,2 proc.) oraz mięso (10,4 proc.).

- Polska jest zdecydowanym liderem produkcji drobiu. Wyprzedziliśmy Niemcy, Francję i Wielką Brytanię. Jesteśmy również jednym z liderów eksportu i w ubiegłym roku sprzedaliśmy ponad milion ton. Zbliżamy się do granicy 50 proc. wywozu, więc można powiedzieć, że niedługo co drugi kurczak lub indyk będzie sprzedawany- mówi Łukasz Dominiak, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa.

żywność, żywność wysokiej jakości, eksport żywności, kowr, polska smakuje

Polska żywność podbija kolejne rynki. Wartość eksport ciągle rośnie

Polska żywność cieszy się coraz większym uznaniem na europejskich i światowych rynkach. Według ministerstwa rolnictwa tegoroczna wartość eksportu w tym sektorze przekroczy 25 mld złotych. - Wspieramy otwieranie nowych rynków i budowanie...

Nasz drób jest jednym z hitów eksportowych. Głównymi odbiorcami na unijnym rynku są Niemcy, Czechy, Wielka Brytania i Francja. Jednak coraz więcej wywozu (około 20 proc.) trafia na rynki państw trzecich - do Chin, na Bliski Wschód, krajów ASEAN (państwa Azji) i Zatoki Perskiej.

- Kolejny perspektywiczny obszar to Afryka. Tam przesuwa się ciężar świata, zarówno pod względem populacji i rosnącej zamożności konsumentów. Poza walorami smakowymi, jakościowymi oraz ceną, drób ma tą zaletę, że jest ponadreligijnym produktem - mówi szef KRD.

Według eksperta nasz sektor drobiarski jest bardzo rozdrobniony i w najbliższych latach producentów czeka nieuchronna konsolidacja. Dlatego firmy potrzebują promocji wspólnej, polskiej marki.

Andrzej Romaniuk, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych podkreśla, że w promowaniu produktów kluczowe znaczenie ma ich jakość. Konsumenci coraz większą uwagę przykładają bowiem do ekologii i naturalnego składu wyrobu.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu