Przez bałagan w przepisach zabraknie kierowców wozów OSP?

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
24-08-2022,10:35 Aktualizacja: 26-08-2022,12:18
A A A

Nieścisłość powstała po zmianie przepisów spowodowała, że starostowie nie wydają zaświadczeń dla nowych kierowców pojazdów ochotniczej straży pożarnej (w sporej części wywodzą się z rolników). Resort infrastruktury zapewnia, że podjął działania naprawcze.

Rzecznik praw obywatelskich podjął interwencję, gdy dowiedział się, że po wejściu w życie przepisów nowej ustawy o OSP starostowie nie mogą wydawać zaświadczeń dla nowych kierowców pojazdów OSP, gdyż nie mają stosownej podstawy prawnej.

Ustawy o ochronie ludności oraz o stanie klęski żywiołowej, karetka w każdej gminie, OSP, jednostki OSP,

Karetka w każdej gminie? Korpus ratowników ma powstać na bazie OSP

W oparciu o zasoby jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej ma powstać korpus ratowników medycznych dodatkowo pomagających społecznościom w gminach. Państwo planuje kupić dla nich prawie 3 tysiące karetek. Projekt Ustawy o ochronie ludności...

Problem wyniknął z tego, że ustawa o OSP uchyliła przepisy ustawy o ochronie przeciwpożarowej, które określały, jaki podmiot wydaje takie zaświadczenia.

"Kwalifikacje osoby, która może kierować pojazdem uprzywilejowanym, zostały określone w przepisach ustawy o kierujących pojazdami. Ustawa określa też kiedy członek OSP może kierować pojazdem uprzywilejowanym. Organem właściwym do wydania zezwolenia na kierowanie takim pojazdem jest starosta. W przypadku kierowców OSP, oprócz podstawowych warunków, dodatkowym wymogiem wydania zezwolenia jest przedstawienie stosownego zaświadczenia potwierdzającego, że osoba ma być kierującym pojazdem ochotniczej straży pożarnej" - wyjaśnia w wystąpieniu do resortu infrastruktury RPO.

Tymczasem z informacji medialnych wynika, że od 1 stycznia 2022 r., kiedy weszła w życie ustawa o OSP, starostwie odmawiają wydania zezwolenia, podnosząc, że nie wiadomo, kto jest obecnie podmiotem uprawnionym do jego wydania.

remiza OSP, OSP Chojno, powiat szamotulski, OSP Węgry

Audi zniszczyło garaż OSP. W remizę wpadła też przyczepa rolnicza

Kierowca audi uderzył w budynek jednostki ochotniczej straży pożarnej i uciekł. Inna remiza OSP została uszkodzona przez odczepioną od ciągnika przyczepę rolniczą. Samochód osobowy wjechał w budynek strażnicy OSP Chojno (pow. szamotulski,...

"Jedynie bowiem taki dokument uprawnionego organu może być podstawą dla starosty do zwolnienia członka OSP od obowiązku dołączenia do wniosku zaświadczenia o ukończeniu kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi. W mediach wskazuje się również, że starostowie nie wydają zezwolenia, bo ich zdaniem jest to luka prawna. Zdarza się też, że niektórzy wójtowie wydają zaświadczenie i oczekują od starosty rozstrzygnięcia sprawy" - wskazał rzecznik.

Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi potwierdza wystąpienie opisanego w piśmie rzecznika problemu. Zapewnia, że 8 lipca przedstawiło wszystkim starostwom powiatowym interpretację przepisów, wskazując, że rzeczywiście starosta nie może skutecznie żądać przedstawienia zaświadczenia wydanego przez podmiot, o którym mowa w ustawie o ochronie przeciwpożarowej potwierdzającego, że osoba ma być kierującym pojazdem OSP.

Resort wskazuje, póki co, na wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), którzy wykonując swoje zadania względem OSP zarówno o charakterze majątkowym, jak i koordynacyjnym, a ponadto posiadając informacje o umowie pomiędzy właściwym komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej a strażakiem-ratownikiem OSP na pełnienie funkcji kierowcy w danej OSP, mają możliwość potwierdzenia - w formie zaświadczenia - określonych faktów.

"Co do zasady, wójt (burmistrz, prezydent miasta) może wydać zaświadczenie potwierdzające, że dana osoba ma być kierującym pojazdem OSP - na zasadzie potwierdzenia faktów lub stanu prawnego, wynikającego z danych posiadanych przez ten organ - na podstawie przepisów działu VII k.p.a. ("wydawania zaświadczeń") - na wniosek osoby zainteresowanej, o ile będzie posiadał stosowne informacje" - wyjaśnia ministerstwo.

Jednocześnie przyznaje, że "z całą pewnością istnieje nieścisłość w przepisach ww. aktów prawa powszechnie obowiązującego, którą należy wyeliminować poprzez zmianę przepisów ustawy o kierujących pojazdami". Prace nad nowelizacją ustawy trwają.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu