Polski handel żywnością ma się dobrze mimo pandemii

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Anna Wysoczańska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
20-04-2021,14:55 Aktualizacja: 20-04-2021,14:58
A A A

Pandemia Covid-19 nie załamała eksportu produktów rolno-spożywczych. W 2020 roku wartość ich wywozu z Polski wzrosła o 7 proc. do 34 mld euro - mówił Grzegorz Puda, minister rolnictwa podczas debaty inaugurującej VII edycję Targów World Food Poland.

- Pomimo światowego kryzysu wywołanego pandemią, handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi nie załamał się. W 2020 r. eksport z Polski osiągnął rekordowy poziom 34 mld euro, czyli o 2,2 mld euro wyższy rok do roku - podkreślił polityk.

ministerstwo rolnictwa, promocja produktów rolno-spożywczych, strategia Od pola do stołu

Promocja żywności ma być skuteczniejsza. Trwają konsultacje

Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne w ramach przeglądu unijnej polityki promocji produktów rolno-spożywczych. Potrwają do 23 czerwca - informuje ministerstwo rolnictwa. Celem konsultacji jest wysłuchanie opinii publicznej na...

Szef resortu zwrócił uwagę, że saldo w obrocie artykułami rolno-spożywczymi było dodatnie i w 2020 r. osiągnęło 11,7 mld euro (+11 proc. r/r).

- Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w polskim eksporcie w ubiegłym roku wzrósł, co oznacza, że sprzedaż żywności ma coraz większe znaczenie w obrotach handlu zagranicznego ogółem. Eksporterzy udowodnili, że są w stanie sprostać najwyższym wymaganiom stawianym przez partnerów handlowych z zagranicy - powiedział Puda.

Podkreślił, że żywność jest produktem pierwszej potrzeby i w obliczu globalnego kryzysu jej dostępność stała się ważnym wyzwaniem dla funkcjonowania łańcucha żywnościowego.

Minister zaapelował, aby podczas codziennych zakupów konsumenci sięgali po krajowe produkty pokazując solidarność z rolnikami. - Bądźmy świadomi i kupujmy polską żywność, wyprodukowaną w kraju. Tym samym wspierajmy polską gospodarkę, aby przezwyciężyć negatywne skutki pandemii COVID-19 - mówił.

promocja żywności, mięso czerwone, krir, komisja europejska

Mięso czerwone wyłączone z polityki promocji żywności?

Komisja Europejska prowadzi ocenę skutków polityki promocyjnej żywności, tak by mogła lepiej przyczynić się do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju "od pola do stołu". Z promocji może być wyłączone mięso czerwone -...

Podczas debaty "Wpływ pandemii COVID-19 na kształt międzynarodowego handlu w obszarze rolno-spożywczym - szanse dla polskich eksporterów żywności" Małgorzata Gośniowska-Kola, dyrektor generalna Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zwróciła uwagę na konieczność edukacji producentów i konsumentów.

Jej zdaniem, wiedza o sytuacji rynkowej i wyzwaniach współczesności daje producentom żywności możliwość rozpoznawania potrzeb konsumentów i pozwala na nie reagować. Podkreśliła też rosnące zainteresowanie naszych konsumentów żywnością ekologiczną.

Jacek Zarzecki, prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego zauważył, że ważnym zadaniem administracji jest otwieranie "drzwi" na nowe rynki zbytu. Podkreślił też istotną rolę radców rolnych polskich ambasad na całym świecie.

Według Dariusza Sapińskiego, prezesa Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita, pandemia zmieniła rynek i spowodowała konieczność poszukiwania nowych form sprzedaży, z uwzględnieniem tworzenia własnych sklepów online.

Prelegenci zgodnie podkreślali wysoką jakość polskiej żywności.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu