Polacy boleśnie odczuwają wzrost cen żywności

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Magdalena Jarco PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
01-09-2022,13:40 Aktualizacja: 01-09-2022,13:42
A A A

Wzrost cen żywności najbardziej odczuwa 87 proc. ankietowanych - wynika z badania Payback Opinion Poll. Z powodu rosnącej inflacji konsumenci staranniej planują budżety i szukają oszczędności.

Według raportu "galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa aż 87 proc. badanych". Na drugim miejscu jest paliwo, które wskazało 71 proc. respondentów, a trzecie, zdaniem 45 proc. ankietowanych, zajmują koszty mediów.

bezpieczeństwo żywnościowe Polski, Henryk Kowalczyk, ceny żywności, produkcja nawozów, wojna w Ukrainie

Kowalczyk: o spadku cen żywności nie ma co marzyć

Ceny żywności nie spadną, powinniśmy dbać o to, żeby one dalej nie rosły - zapowiedział Henryk Kowalczyk, minister rolnictwa. Ocenił, że ceny nawozów również nie wrócą do poziomów sprzed roku. Szef resortu rolnictwa...

Autorzy badania zwrócili uwagę, że rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują budżety i poszukują oszczędności. Najczęściej wskazywali na cięcia dotyczące wyjścia do kina czy restauracji (45 proc. badanych).

Ankietowani starają się też oszczędzać na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (np. rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower) - tak zadeklarowało odpowiednio po 36 proc. badanych.

Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent, oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31 proc. badanych.

- W naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95 proc. badanych. Zwykle, w razie nieprzewidzianych wydatków pewien komfort dają nam oszczędności - stwierdziła Katarzyna Grzywaczewska z Payback Polska. Dodała, że z ankiety wynika, że poduszkę finansową posiada co trzeci respondent.

Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83 proc. respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Kryterium to (zdaniem 72 proc. ankietowanych) jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu