Indie szansą dla eksporterów żywności. Obiecujący rynek

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Krzysztof Zacharuk | zacharuk@apra.pl
09-01-2015,9:15 Aktualizacja: 16-01-2015,13:45
A A A

Po pierwszych dziesięciu miesiącach 2014 r. obroty  handlowe Polski z Indiami wyniosły ponad 1 941 mln dolarów. Oznacza to wzrost o 18 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2013 roku.

Polski eksport od stycznia do września 2014 r. wyniósł ponad  460 mln dolarów (+ 12 proc). Do Indii sprzedajemy głównie wyroby przemysłu elektromaszynowego, chemicznego oraz metalurgicznego.

Indie to dobry kierunek

Jest jednak możliwe, aby większą rolę zaczęli odgrywać producenci żywności. Wiele firm już dziś upatruje swoją szansę na rynku indyjskim.

Jednym ze sposobów na "mocne wejście" mogą okazać się inwestycje w tamtejszy przemysł spożywczy. Hindusi bardzo chętnie otwierają swój rynek dla zagranicznych inwestycji. To z kolei utoruje drogę produktom z Polski.

Nie tylko eksport

Polski import w pierwszych dziesięciu miesiącach 2014 r. wyniósł ponad 1 480 mln dolarów, co oznacza wzrost o ponad 20 proc.

Z Indii przywozimy przede wszystkim wyroby przemysłu lekkiego w tym odzież i dodatki odzieżowe. Na kolejnych miejscach w imporcie z tego rynku plasują się wyroby przemysłu chemicznego oraz produkty elektromaszynowe.

Indie są drugim, po Singapurze, miejscem lokalizacji polskich inwestycji bezpośrednich w Azji - informuje Ministerstwo Gospodarki.

Wśród największych polskich przedsięwzięć wskazać można: zakład produkcji puszek Can Pack oraz fabrykę materiałów opatrunkowych należącą do Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych.

Obecna w Indiach jest także firma Bioton, która zbudowała fabrykę w Pune. W Hyderabadzie zainwestowała również firma Polmor, która utworzyła z partnerem z Indii przedsiębiorstwo wytwarzające konstrukcje spawane do pojazdów szynowych.

Usługi na celowniku

W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie indyjskich firm polskim sektorem usług. W zdecydowanej większości indyjskie firmy inwestowały w centra usług dla biznesu, skierowane na rynki Europy Zachodniej.

Swoje filie w Polsce otworzyły m.in. takie firmy jak: Tata Consultancy Services (Warszawa), Infosys BPO (Łodź), HCL Technologies (Kraków), Wipro (Wrocław), MphasiS (Wrocław), ZenSar Technologies (Gdańsk). 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu