Drogi gruntowe wyjątkiem. Rząd przyjął ustawę

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
14-10-2020,8:10 Aktualizacja: 14-10-2020,8:13
A A A

Na drogach publicznych możliwy będzie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony bez konieczności uzyskiwania zezwoleń. Jedynym wyjątkiem będą charakterystyczne zwłaszcza dla obszarów wiejskich drogi gruntowe.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Fundusz Dróg Samorządowych, drogi lokalne, andrzej adamczyk, ministerstwo infrastruktury

Rząd podzielił pieniądze na lokalne drogi. Ile dostaną województwa?

3,2 mld zł zaplanowano na wsparcie w 2021 roku zadań powiatowych i gminnych w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Ministerstwo Infrastruktury zaakceptowało podział środków na lokalne trasy, a więc kluczowe m.in. dla rolników....

Dokument stanowi wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 marca 2019 r. i zapewnia zgodność krajowych przepisów z unijnym prawem.

Najważniejsza kwestia to usunięcie konieczności uzyskiwania zezwoleń, by po drogach publicznych w Polsce poruszać się pojazdami o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony (ruch ten będzie jednak mógł być ograniczony przez zarządcę drogi lub samorządy).

"Jedynym ustawowo określonym wyjątkiem będą drogi gruntowe. Po drogach tych możliwy będzie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 ton, ponieważ nie spełniają one odpowiednich wymogów nośności. Zarządca drogi będzie mógł jednak dopuścić (za pomocą znaku drogowego) niektóre pojazdy cięższe do ruchu po drogach gruntowych" - podaje w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.

W Polsce jest ok. 120 tys. 607 km dróg publicznych o nawierzchni gruntowej, co oznacza, że stanowią ok. 29 proc. wszystkich. Większość znajduje się na obszarach wiejskich i często umożliwiają rolnikom dojazd do pól.

"W ramach podnoszenia standardów technicznych dróg powiatowych i gminnych do wniosku o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych wprowadzono dodatkowe kryterium – dostosowanie drogi do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi napędowej do 11,5 tony. Oznacza to możliwość otrzymania dodatkowego wsparcia finansowego przez samorządy, które będą dostosowywały drogi lokalne do ruchu pojazdów ciężkich" - wskazuje CIR.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu