KE: dzięki korytarzom solidarności Ukraina wyeksportowała ponad 136 mln ton towarów, w tym zbóż

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Łukasz Osiński PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
23-05-2024,9:10 Aktualizacja: 23-05-2024,9:14
A A A

Działające od dwóch lat tzw. korytarze solidarności umożliwiły Ukrainie eksport ponad 136 mln ton towarów, takich jak zboże, rudy i stal, oraz import ponad 52 mln ton towarów, w tym paliw, pojazdów, nawozów, a także pomocy wojskowej i humanitarnej - poinformowała w środę Komisja Europejska.

W 2022 r. KE we współpracy z Ukrainą i Mołdawią utworzyła tzw. korytarze solidarności, aby usprawnić działanie szlaków transportowych UE–Ukraina–Mołdawia po inwazję Rosji na Ukrainę. To alternatywne szlaki logistyczne, pozwalające na transport towarów koleją, drogami i śródlądowymi drogami wodnymi. Korytarze, utworzone w celu ominięcia rosyjskiej blokady eksportu ukraińskiego zboża przez Morze Czarne, obecnie obejmują handel we wszystkich sektorach.

Umożliwiają one Ukrainie i Mołdawii eksport wszelkiego rodzaju towarów na rynki światowe i zapewniają dostarczenie niezbędnych produktów na Ukrainę. Korytarze solidarności przebiegają przez region Dunaju, Polskę, kraje bałtyckie i region Adriatyku. Uzupełniają utworzony przez Ukrainę jesienią 2023 r. szlak przez Morze Czarne.

wielka brytania, ukraina, eksport, zboże

Brytyjczycy: ukraiński eksport zbóż najwyższy od początku wojny

W kwietniu tego roku ukraiński eksport zboża i nasion oleistych osiągnął 6,6 mln ton, co jest najwyższym poziomem od początki wojny z Rosją i pokazuje zdolność Ukrainy do eksportu przez utworzony przez nią korytarz na Morzu Czarnym - przekazało w...

Zdaniem KE kluczowe dla całego importu są korytarz dunajski i korytarz polsko-bałtycki, podczas gdy Adriatyk ma szczególne znaczenie dla ukraińskiego eksportu towarów nierolnych.

Jak dotąd UE i międzynarodowe instytucje finansowe przeznaczyły na te szlaki ponad 2 mld euro. Do projektów na dużą skalę zalicza się finansowana przez UE poprawa działania żeglugi na Dunaju i kanale Sulina w kierunku Morza Czarnego. Za unijne środki przeszkolono pilotów rzecznych i usprawniono wymianę informacji z ukraińskimi portami. Współpraca ta pomogła zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość żeglugi na Dunaju.

"Dwa lata temu korytarze solidarnościowe przekształciły szlaki logistyczne w Europie Wschodniej, aby zapewnić funkcjonowanie gospodarek Ukrainy i Mołdawii oraz zapobiec światowemu kryzysowi żywnościowemu. Do dziś przyniosły one przedsiębiorstwom około 50 mld euro dochodu, a jednocześnie wzmocniły więzi gospodarcze Ukrainy z UE" - powiedziała w środę Adina Valean, odpowiedzialna w KE za transport.

Poleć
Udostępnij
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi aktualnościami.