Cukru o setki tysięcy ton mniej niż przed rokiem

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Anna Wysoczańska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
02-03-2023,8:05 Aktualizacja: 02-03-2023,8:35
A A A

Ponad 2 mln ton cukru (ok. 300 tys. ton mniej niż przed rokiem) wyprodukowały w kampanii cukrowniczej 2022/2023 cukrownie w Polsce - poinformował Związek Producentów Cukru w Polsce. W kampanii trwającej 108 dni przerobiono ponad 14 mln ton buraków cukrowych.

Kampania cukrownicza 2022/2023 rozpoczęła się 6 września 2022 roku w cukrowni Miejska Górka, a zakończyła 31 stycznia 2023 roku w cukrowni w Kluczewie. Średni czas trwania kampanii u wszystkich czterech krajowych producentów wyniósł prawie 108 dni, wyprodukowano 2 mln 007 tys. ton cukru - podsumował ZPC.

kampania cukrownicza w KGS, Krajowa Grupa Spożywcza, uprawa buraka cukrowego

KGS podsumowała kampanię. Ile cukru wyprodukowano?

Zakończyła się kampania cukrownicza w Krajowej Grupie Spożywczej. Zakłady należące do firmy wyprodukowały ponad 917 tys. ton cukru - poinformowała KGS. Kampania trwała średnio 114 dni i w porównaniu do poprzedniego roku była dłuższa o 9....

W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła średnia wielkość upraw oraz plony. Wzrostowi buraków sprzyjały warunki pogodowe, szczególnie w końcowym okresie wegetacji. Pozwoliło to na osiągnięcie najwyższych w ostatnich latach plonów na poziome 63,51 t/ha. Niższa niż w ubiegłym sezonie była jednak polaryzacja buraka i wyniosła 16,5 proc.

W zakończonej kampanii producenci cukru podpisali umowy na uprawę i dostawę buraków cukrowych z ok. 24,3 tys. rolnikami, od których zakupili ponad 14 mln ton buraków cukrowych.

- W miarę wysokie plony buraka cukrowego z hektara nie zdołały zrekompensować mniejszej niż przed rokiem ilości przerobionych buraków oraz niższej o blisko punkt procentowy polaryzacji, wskaźnik określa jakość korzeni buraków, im jest większy, tym większa koncentracja cukrów (proc. polaryzacji). W efekcie krajowi producenci wyprodukowali o ok. 300 tys. ton mniej cukru niż podczas ubiegłorocznej kampanii - podsumował Michał Gawryszczak, dyrektor Biura Związku Producentów Cukru w Polsce.

Utrzymującym się trendem obserwowanym od dłuższego czasu jest spadek liczby plantatorów buraków cukrowych. W minionej kampanii było ich 3 tys. mniej w skali roku. Średnia wielkość uprawy wynosi obecnie 9,17 ha.

W Polsce produkcją cukru zajmują się 4 koncerny - Krajowa Grupa Spożywcza (dawniej Krajowa Spółka Cukrowa) mająca 40 proc. rynku cukru w kraju, która w 7 cukrowniach uzyskała w tym sezonie ok. 917 tys. ton cukru oraz trzy spółki niemieckie posiadające łącznie 10 cukrowni - Pfeifer & Langen Polska, Suedzucker Polska i Nordzucker Polska.
 

  • Krok po kroku w zakresie doboru odmian, nawożenia i ochrony. Zamów prenumeratę miesięcznika "Nowoczesna Uprawa" już teraz
Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu