Hodowcy finansują fundusz, ale nie mają z tego korzyści

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Mirosław Lewandowski | lewandowski@apra.pl
02-01-2019,11:00 Aktualizacja: 02-01-2019,10:53
A A A

Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego jest zasilany kwotą równą 0,1 proc. wartości tuczników ubijanych w Polsce.

Krajowy Związek Pracodawców Producentów Trzody Chlewnej informuje, że do kasy funduszu wpływa zatem 10 mln zł.

Hodowcy trzody chlewnej krytykują działanie funduszu, ponieważ ich zdaniem import wieprzowiny do Polski jest zbyt duży i wciąż rośnie.

Do KZP-PTCH wpłynęło z terenu wiele uwag dotyczących działania Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

asf, żywiec wieprzowy, ceny pasz, susza

Produkcja świń w Polsce. Co jej grozi u progu nowego roku?

Afrykański pomór świń w kraju oraz w Belgii, nadprodukcja wieprzowiny w UE czy susza i niższe zbiory zbóż. Krajowy Związek Pracodawców Producentów Trzody Chlewnej wymienia najważniejsze zagrożenia dla produkcji trzody...

Wzrost importu nie przekłada się na poprawę sytuacji cenowej żywca w kraju. Oznacza to, że eksport, który również notuje wzrost, nie jest zaspokajany przez krajową produkcję krajową lecz za pomocą surowca pochodzącego z importu.

Producenci żywca wieprzowego mimo że finansują promowanie eksportu, nie odnoszą z tego tytułu korzyści.

Od wieprzowiny pochodzącej z importu nie pobiera się opłat przeznaczanych na rzecz funduszu. Tymczasem do naszego kraju od stycznia do września ubiegłego roku wjechała wieprzowina, która w przeliczeniu na żywiec daje równowartość ponad 8 mln tuczników.

Spożycie wieprzowiny średnio rocznie na jedną osobę w Polsce wynosi około 40 kilogramów. Tyle samo wynosiło ono w momencie wprowadzenia funduszu. Oznacza to, że sposób promowania konsumpcji wieprzowiny w kraju nie przekłada się na wzrost jej spożycia.

wieprzowina, handel wieprzowiną, eksport wieprzowiny, produkcja wieprzowiny, trzoda chlewna

Liderzy eksportu wieprzowiny

W pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku Niemcy, największy producenta wieprzowiny w Unii, sprzedały do krajów trzecich aż o 11,3 proc. mięsa więcej rok do roku. To najlepszy wyniki ze wszystkich dużych wytwórców. W...

Organizacje zarządzające funduszem są najczęściej beneficjentami jego środków. Jak podkreślają hodowcy realizują one własne projekty za pieniądze producentów świń oraz są sędziami we własnej sprawie przyznając sobie tym samym najwięcej projektów.

We władzach funduszu brakuje rzeczywistej reprezentacji producentów trzody chlewnej.

"Brak jest finansowego partycypowania w funduszu sektora przetwórczego, gdyż przetwórcy jedynie naliczają opłaty i przekazują je do funduszu. Przetwórcy stoją na stanowisku, że ponoszą koszty naliczania opłat. W naszej ocenie nie są jednak to koszty porównywalne do naliczanych składek" czytamy w komunikacie KZP-PTCH.

Hodowcy uważają również, że opłaty pobierane od producentów świń powinny trafiać na fundusz rozwoju produkcji trzody chlewnej. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego powinien być finansowany przez sektor przetwórczy.

  • Tematy związane z hodowlą i produkcją trzody chlewnej można znaleźć w dwumiesięczniku "Hoduj z Głową Świnie" ZAPRENUMERUJ
Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 2/2024

Hoduj z głową świnie:

-Żeby rozród działał dobrze

-Tucz świń w cyklu otwartym. Genetyka i zdrowie

-Okiem doradcy - bioasekuracja ASF

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 2/2024

Hoduj z głową bydło:

-Okiem doradcy - cicha ruja

-Sucha masa jest kluczowa

-Jak liczyć koszty żywienia w produkcji mleka?

-TMR w teorii i praktyce

 

PRENUMERATA

 

9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu