Niemcy wzorem dla polskiej branży mleczarskiej?

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Mirosław Lewandowski | lewandowski@apra.pl
27-04-2019,11:00 Aktualizacja: 26-04-2019,11:39
A A A

Ceny produktów mleczarskich w Niemczech są negocjowane dwa razy w roku, informuje Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka.

Mleczarnie oraz największe sieci handlowe uczestniczą w rozmowach dotyczących pośrednio producentów mleka.

"Podczas negocjacji przetwórcy i producenci artykułów mleczarskich składają propozycje cenowe na określone oferty sieci handlowych. Na podstawie tych negocjacji podpisywane są umowy, które w zależności od sytuacji rynkowej podpisywane są na czas od czterech tygodni do dwunastu miesięcy" czytamy w komunikacje opublikowanym na stronie PFHBiPM.

Wyniki negocjacji cenowych są znane wyłącznie uczestnikom rozmów.

nielegalny ubój bydła, Martin & Jacob, bydło mleczne, afera mięsna

Rolnicy w Polsce wiedzieli o nielegalnym uboju?

51,3 proc. polskich rolników wiedziało o procederze nielegalnego uboju, zanim informacja wypłynęła do mediów. Niemal 15 proc. badanych albo zna takie przypadki albo sami dokonali takiej sprzedaży. Tak wynika z badania przeprowadzonego...

Przy ustalaniu cen produktów mleczarskich, jak informuje federacja, uwzględnianych jest wiele czynników. Są to między innymi popyt, podaż czy ogólnoświatowa sytuacja na rynku mleka.

Negocjacje te nie zapobiegają sytuacjom kryzysowym na rynku, jednak umożliwiają przetwórcom oraz rolnikom przewidywanie i przygotowanie się do niższych cen płaconych za surowiec.

Taka sytuacja miała miejsce w momencie wprowadzenia rosyjskiego embarga na europejskie produkty.

Sieci handlowe w Niemczech nie mogły wówczas z dnia na dzień obniżyć cen na produkty mleczne co przyczyniło się na lepszą niż w innych krajach kondycję finansową mleczarni i rolników.

Negocjacje cenowe między mleczarniami a handlem, zdaniem PFHBiPM, mogą dodatkowo wpłynąć na kondycję małych zakładów mleczarskich, które często są pod dużą presją handlu.

"Wypracowany i sprawdzony mechanizm negocjacji cen z sieciami handlowymi mógłby posłużyć jako wzór dla polskiej branży mleczarskiej" czytamy w komunikacie federacji.

 

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 1/2024

Hoduj z głową świnie:

-Skąd się biorą stereotypie u świń?

-Jednym głosem w imieniu hodowców

-Zimowe wyzwania na odchowalni i tuczu

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 2/2024

Hoduj z głową bydło:

-Okiem doradcy - cicha ruja

-Sucha masa jest kluczowa

-Jak liczyć koszty żywienia w produkcji mleka?

-TMR w teorii i praktyce

 

PRENUMERATA