Rekordowy transport amoniaku z Polic popłynie do Włoch i Hiszpanii

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Kacper Reszczyński PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
27-11-2017,8:50 Aktualizacja: 27-11-2017,9:05
A A A

Do nabrzeży portu morskiego w Policach przybił największy w jego historii zbiornikowiec. Jednostka zabierze na pokład ładunek blisko 14 tys. ton amoniaku wyprodukowanego w Grupie Azoty Zakłady Chemiczne Police.

Statek Trammo Paris to gazowiec LPG - ma 154 metry długości i 26 metrów szerokości, a jego nośność to prawie 18 tys. ton. Jednostka przypłynęła z Turcji. Po załadunku uda się do portów Aviles w Hiszpanii i Ravenny we Włoszech. Amoniak został kupiony przez międzynarodowy koncern Trammo DMCC z siedzibą w Nowym Jorku.

stężenie amoniaku w powietrzu, amoniak, Uniwersytet Maryland, rolnictwo, nawozy na bazie amoniaku

Rośnie stężenie amoniaku w powietrzu nad terenami rolniczymi

Stosowanie nawozów, niewłaściwa utylizacja odchodów zwierzęcych, zmiany w składzie chemicznym atmosfery i ogrzewające się gleby - to wszystko wpływa na rosnące od kilkunastu lat poziomy amoniaku w powietrzu nad Europą, USA, Chinami i...

- Obecnie na nabrzeżu Mijanka mamy statek, który przypłynął po największy jednorazowy ładunek amoniaku w Policach. Mamy do załadowania 13 tys. 600 ton amoniaku z ratą 330 ton tego ładunku na godzinę. Proces załadunku statku potrwa około dwóch dób - powiedział Tomasz Panas, wiceprezes Grupy Azoty Police.

Zbiornikowiec o tak dużych wymiarach mógł wpłynąć do morskiego portu w Policach dzięki pogłębieniu w tym roku do 9,5 metra dna akwenu na jednym z jego nabrzeży, tzw. Mijance. Szczeciński urząd morski zdecydował, że mogą tam cumować statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 metra, czyli takim samym, jaki obowiązuje na torze wodnym Szczecin-Świnoujście, który prowadzi do polickiego portu.

Długa na 200 metrów Mijanka przeznaczona jest do przeładunków produktów płynnych. Nabrzeże ma zostać w przyszłości zmodernizowane, dzięki czemu będzie mogło przyjmować statki o nośności do 30 tys. ton i długości do 190 metrów. Planowana jest modernizacja portu morskiego związana z prowadzoną przez Grupę Azoty inwestycją budowy w Policach fabryki do produkcji polipropylenu pod nazwą Polimery Police.

azoty police, grupa azoty, police, Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police, jarosław gowin, wojciech wardacki

Dzięki tej inwestycji Police mogą być w centrum świata

Przedsięwzięcie związane z budową instalacji do produkcji propylenu w Policach to jeden z kluczowych elementów Planu Odpowiedzialnego Rozwoju - powiedział w Policach Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego. Polityk...

Port Morski Police jest czwartym portem w kraju pod względem wielkości przeładunków. Jest spółką zależną Grupy Azoty Police, która posiada w niej 99,9 proc. udziałów. Rocznie obsługuje około 250 jednostek i przeładowuje około 2,5 mln ton ładunków.

Firma jest jedynym w Polsce przedsiębiorstwem branży chemicznej dysponującym specjalistycznym zapleczem portowym w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. W skład portu wchodzą trzy nabrzeża: barkowe, pełnomorskie i Mijanka.

Port obsługuje dostawy i wysyłki towarów masowych z i do Grupy Azoty Police, takich jak: fosforyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy i amoniak. Przeładowuje się tam również ładunki dla podmiotów zewnętrznych, np. węgiel, koks, czy konstrukcje stalowe.

Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police S.A., wchodząca w skład Grupy Azoty S.A. jest największą w regionie zachodniopomorskim spółką giełdową. Łącznie Police zatrudniają ok. 3,5 tys. pracowników.
 

Poleć
Udostępnij
WAŻNE TERMINY
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu