Sawicki szuka rynków zbytu w USA

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (bea) | redakcja@agropolska.pl
14-07-2015,10:20 Aktualizacja: 14-07-2015,10:22
A A A

Minister rolnictwa Marek Sawicki od środy będzie przebywał z wizytą w Stanach Zjednoczonych. Jej celem jest przeprowadzenie bezpośrednich rozmów na temat dostępu do amerykańskiego rynku na produkty rolno-spożywcze z Polski.

Polskie jabłka na rynku USA w 2016 roku, a także uruchomienie sprzedaży drobiu, jaj i wołowiny to cele wizyty ministra resortu. Ministrowi towarzyszą szefowie służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żywności m.in. szef Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Nasiennej oraz przedstawiciele firm zainteresowanych wymianą handlową z USA.

Sawicki ma się spotkać z ministrem rolnictwa USA Tomem Vilsackiem oraz szefem komisji rolnictwa amerykańskiego Senatu, jak również z przewodniczącym komisji rolnictwa Izby Reprezentantów. Minister do USA pojechał prosto z Brukseli, gdzie przebywał w poniedziałek.

Minister Sawicki otwiera indyjski rynek

Marek Sawicki rozmawiał w Delhi z Radha Mohan Singhem, swoim hinduskim odpowiednikiem na temat zwiększenia eksportu polskich produktów na ten wielki rynek.   Szefowie resortów rolnictwa omówili kwestie weterynaryjne i...

Według resortu rolnictwa, strona polska zainteresowana jest zakończeniem procedury dostępu polskich produktów drobiowych na rynek USA. Sprawa dotyczy m.in. uznania równoważności systemów kontroli zakładów, które otworzy możliwość eksportu drobiu i produktów drobiarskich.

Rozmowy będą też dotyczyły przyspieszenia procedury zatwierdzenia eksportu jaj kurzych i przetworów jajecznych oraz ustaleniu możliwości rozpoczęcia eksportu mięsa wołowego.

Polska chce też przyspieszenia procedury umożliwiającej eksport jabłek na tamten rynek od 2016 r. i chce zaproponować promocję polskich produktów rolno-spożywczych w środowiskach biznesowych (dystrybutorzy i importerzy żywności oraz stowarzyszenia branżowe).

W najbliższych trzech latach (2015-2018) na rynku USA będą realizowane będą dwa programy promocji europejskich produktów rolnych w ramach unijnego mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”. Programy dotyczące promocji mięsa i produktów ekologicznych skierowane będą do m.in. konsumentów detalicznych, odbiorców profesjonalnych jak również dziennikarzy i liderów opinii publicznej na rynku amerykańskim.

Program „Tradycja i jakość europejskiego mięsa” obejmuje promocję świeżej, schłodzonej lub mrożonej wołowiny i wieprzowiny oraz przetworów spożywczych wytwarzanych na bazie tych produktów. Żywność ekologiczna będzie promowana w ramach kampanii „Ekoeuropa – jakość i tradycja”.

Obecnie uprawnienia do eksportu na rynek amerykański ma 68 polskich zakładów mleczarskich. Firmy, które chcą sprzedawać produkty mleczarskie muszą spełnić wymóg rejestracji na stronie Agencji ds. Żywności i Leków (FDA), istnieje również obowiązek uprzedniego notyfikowania wysyłek.

W 2014 r. wartość eksportu produktów rolno-spożywczych do USA wyniosła 380,5 mln dolarów tj. zwiększyła się o 14,6 proc,. w stosunku do 2013 r. Największe wzrosty odnotowano w eksporcie wieprzowiny (3,6-krotny wzrost wartości eksportu), żyta (ponad sześciokrotny wzrost eksportu) oraz soków owocowych, (ponad 3-krotny wzrost).

Według danych Ministerstwa Finansów, Polska w ub. roku osiągnęła dodatnią wartość salda na poziomie 40,0 mln USD. Było to wynikiem mniejszego importu makuchów sojowych i wzrostu eksportu mięsa wieprzowego.

W 2014 r. na rynek amerykański trafiały głównie: mięso wieprzowe (głównie boczek) oraz jego przetwory (głównie szynki), wódka, czekolada i wyroby zawierające kakao, przetwory i konserwy rybne, żyto oraz wyroby piekarnicze, herbatniki i wafle a także soki (głównie sok jabłkowy), piwo oraz sery. Wartość wywozu wieprzowiny przekroczyła 72 mln USD wobec 19,7 mln USD w 2013 r. i stanowiła blisko 19 proc. wartości całego eksportu żywności do tego kraju.

Import żywności ze Stanów Zjednoczonych w ubiegłym roku był na poziomie 340 mln USD tj. był o ponad 32 proc. mniejszy niż rok wcześniej; było to spowodowane aż o 85 proc. spadkiem zakupu makuchów sojowych. W USA kupowaliśmy głównie tytoń nieprzetworzony, wino, filety rybne, syropy cukrowe, makuchy sojowe, orzechy oraz alkohol etylowy.

Według wstępnych danych resortu finansów w okresie I-IV 2015 r. wartość eksportu do USA wzrosła o blisko 28 proc. do poziomu ponad 133 mln USD. Znacząco zwiększyła się sprzedaż soków owocowych, głównie soku jabłkowego, rośnie sprzedaż mięsa wieprzowego oraz czekolady i wyrobów czekoladowych w stosunku do wartości sprzed roku.


 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu