Więcej przeładunków w portach. Coraz większy ruch na terminalu zbożowym

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
24-10-2016,9:05 Aktualizacja: 24-10-2016,9:46
A A A
Blisko o trzy procent wzrosły przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście w ciągu dziewięciu miesięcy br. w porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r. Wzrastają przeładunki paliwa, drobnicy i zbóż, a maleją m.in. węgla i rudy. 
 
Szczyt zestawienia wzrostów zajmują paliwa, drobnica i zboża. Większe przeładunki porty zawdzięczają uruchomionemu w tym roku terminalowi LNG, nowym terminalom zbożowym, a także stałym wzrostom obrotów na terminalu promowym w Świnoujściu - podała Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

terminal zbożowy, Rafał Mładanowicz, Krajowa Federacja Producentów Zbóż, eksport zbóż

Producenci zbóż chcą budowy terminala zbożowego

Polska stała się eksporterem ziarna, by zwiększyć jego wywóz potrzebujemy portu zbożowego - mówi Rafał Mładanowicz, prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż. Wyraża nadzieję, że sprawa budowy terminala wyjaśni się do...
Od stycznia do września przeładowano łącznie ponad 17,6 mln ton towarów, czyli o 475,7 tys. ton więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.
 
Największy wzrost, bo o 26,5 proc., zanotowały przeładunki paliw. Wzrost na poziomie niewielu ponad 11 proc. odnotowała drobnica, w tym 9 proc. wzrost drobnicy promowej, konwencjonalnej i kontenerowej. O ponad 5 proc. wzrosły z kolei przeładunki zbóż.
 
W portach w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano również więcej o 3,8 proc. kontenerów.
 
Spadki odnotowano m.in. w przeładunkach węgla i rudy. Pierwszego przeładowano mniej o 12,6 proc., a drugiego o 9,5 proc. Według Woźniak-Lewandowskiej, za spadki odpowiada m.in. pogarszająca się światowa koniunktura na rynkach tych surowców.
 
Porty szacują, że roczny wolumen przeładunków za 2016 r. powinien być podobny do ubiegłego roku i przekroczyć 23 mln ton towarów.
 
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu