Różnice w cenach w e-sklepach sięgają nawet kilkuset procent

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
12-12-2016,11:55 Aktualizacja: 12-12-2016,12:31
A A A

Blisko 40 proc. pieniędzy przeznaczonych w tym roku na prezenty zostawimy w e-sklepach. Tymczasem różnice w cenach pojedynczych produktów sięgają nawet kilkuset procent - wynika z badania "Świąteczny barometr cenowy" przeprowadzonego przez Deloitte, Dealavo i Google.

Według autorów analizy "aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych", bo w powszechnej opinii atutem "e-commerce są atrakcyjne ceny i promocje". Tymczasem, jak pokazała analiza ofert 800 sklepów internetowych, "różnice w cenach pomiędzy nimi są naprawdę duże".

święta, wydatki na święta, prezenty, pieniądze, kosmetyki, słodycze

Na święta wydamy więcej niż przed rokiem

O 5 proc. więcej niż przed rokiem, czyli 1121 zł wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia polska rodzina. Mile widziane będą pod choinką kosmetyki i perfumy oraz słodycze i książki - wynika z badania Deloitte "Zakupy świąteczne 2016"....

Badanie objęło dziesięć najpopularniejszych produktów świątecznych promowanych i wyszukiwanych w Google oraz w jednej z porównywarek cenowych. Wzięto pod uwagę gry, konsole, drobne AGD, kosmetyki, książki, muzykę, perfumy, gry planszowe, słodycze, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki. Pogrupowano je w koszyki odpowiadające profilom zakupowym klientów.

Rozbieżności w cenach zależą od kategorii produktów. Przykładowo, tego samego dnia (28 listopada) woda perfumowana renomowanej marki w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 134,89 zł, a w innym 359 zł. Różnica wynosiła więc ponad 160 proc. Jeden z smartfonów jeden kosztował w najtańszym sklepie 1240 zł, a w najdroższym 2460 zł.

"Te rozbieżności w cenach pokazują, że producenci mają umiarkowany wpływ na to, jak kształtują się ceny ich produktów na rynku, szczególnie jeżeli chodzi o e-commerce" - ocenia, cytowany w opracowaniu, Mariusz Chmurzyński z Deloitte.

Z badania analizującego świąteczne zwyczaje Polaków wynika też, że w tym roku 23 proc. respondentów kupiło prezenty już w listopadzie, a 33 proc. wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia.

- Paradoksalnie część konsumentów, licząc na wyprzedaże, decyduje się na zakup prezentów świątecznych zaraz po świętach i wręcza je w okresie noworocznym - zauważa Magdalena Jończak z Deloitte.

- Trzeba jednak pamiętać, że cena to nie wszystko. W przypadku sklepów internetowych i oferowanych przez nie produktów równie ważna jest szybkość i kompletność informacji o zamówieniu, koszty transportu, terminy i formy dostaw oraz subiektywna znajomość marki i jej renoma. (...) Te wszystkie czynniki budujące tzw. Customer Experience powinny być brane pod uwagę przez klientów dokonujących przed świętami zakupów online - radzi na koniec Jończak.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu