Kupujemy coraz mniej pieczywa

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (zac) | redakcja@agropolska.pl
10-08-2017,11:50 Aktualizacja: 10-08-2017,12:01
A A A

Jeszcze kilkanaście lat temu przeciętny Polak zjadał ponad sto kilogramów chleba, bułek i ciastek rocznie. Obecnie kupuje już tylko niespełna 45 kilogramów pieczywa.

Mimo to, branża nieźle sobie radzi - piekarń nie ubywa tak szybko, jak sprzedawanego chleba.

Większość biznesu jest w dobrej kondycji finansowej, odsetek firm z przeterminowanymi płatnościami wypada niewiele gorzej niż w całej gospodarce, a łączna kwota zaległości wynosi 79 mln zł - wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK.

chleb, pieczywo, Włochy, spożycie pieczywa, Związek rolników indywidualnych Coldiretti

Rekordowo niskie spożycie pieczywa

Do rekordowego w historii minimum spadło spożycie chleba we Włoszech. Każdy w tym kraju zjada średnio 85 gramów pieczywa dziennie, czyli mniej niż dwie kromki. Obecnie pieczywa spożywa się o połowę mniej niż przed 10 laty. Związek...
Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK dowiadujemy się, że odsetek firm prowadzących działalność piekarniczą, posiadających płatności opóźnione powyżej 60 dni i na kwotę co najmniej 500 zł wobec kontrahentów i banków wynosi 5,8 proc. (w zestawieniu do wszystkich firm zarejestrowanych - 14 295, a nie tylko aktywnych) to jedynie 0,5 pkt. proc. więcej niż średnia dla wszystkich branż.

Trudno tym samym uznać piekarzy za szczególnie ryzykownych przedsiębiorców we współpracy.  

- W obu bazach (BIK i BIG InfoMonitor) zaległości ma łącznie 827 przedsiębiorstw produkujących pieczywo, świeże wyroby ciastkarskie i ciastka (PKD 1071Z) na łączną wartość 79 mln zł.  Z czego 14,7 mln zł to zaległości pozakredytowe, a 64 mln zł zaległości kredytowe. Choć przeterminowane zobowiązania wobec instytucji finansowych wydają się znaczące, to jednak problem nie jest częsty, dotyczy 259 piekarni z 2,8 tys. spłacających kredyty o wartości 670 mln zł. Tym samym udział firm z kredytami zaległymi powyżej 60 dni w ogólnej liczbie spłacających wynosi 9,3 proc. - zaznacza prof. Waldemar Rogowski, główny analityk Biura Informacji Kredytowej.

pieczywo, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych ARR, przechowywanie pieczywa

Przechowywanie i czerstwienie pieczywa

Z punktu widzenia szybkości procesów czerstwienia istotna jest temperatura przechowywania. Czerstwienie zmienia własności miękiszu i skórki oraz zmniejsza rozpuszczalność skrobi. Zahamowanie czerstwienia jest możliwe poprzez...
Dobrą sytuację finansową firm piekarniczych potwierdza wywiadownia gospodarcza Bisnode Polska. Przeprowadziła ona analizę 511 firm i wyszło z niej, że 65 proc. działających w Polsce piekarni jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej. W ocenie Bisnode, na tle innych sektorów jest to bardzo dobra sytuacja.

Biorąc pod uwagę piętrzące się przed piekarzami trudności sytuacja branży jest naprawdę niezła. Przede wszystkim nie pomaga im postępująca zmiana nawyków żywieniowych Polaków.

Wraz ze wzrostem zamożności zjadamy coraz mniej pieczywa, chleb zastępujemy m.in. nabiałem, mięsem, warzywami, owocami. Choć wciąż występują duże różnice w konsumpcji pieczywa pomiędzy grupami ludności, także pomiędzy miastem a wsią. Fakty są jednak nieubłagane, spożycie pieczywa spada każdego roku o 3-4 proc. i od 1999 roku obniżyło się już o połowę.

konferencja, Polskie zboża - najlepsza i bezpieczna żywność, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych ARR

Które pieczywo jest najzdrozwsze?

Pod względem wartości odżywczej najzdrowsze jest pieczywo razowe - wypiekane z mąki razowej pszennej lub żytniej, która zawiera więcej witamin i soli mineralnych oraz błonnik - obecny w zewnętrznej osłonce ziaren i niezbędny do prawidłowego...
Dodatkowo ostrą konkurencję dla piekarzy stanowi produkcja własna pieczywa przez sieci handlowe. Efekt? Liczba piekarni maleje, obecnie aktywnie działających jest blisko 9 tys. (zarejestrowanych w KRS i CEIDG - 14 295) w porównaniu z 2012 r. aktywnych jest mniej o 4,5 proc., bo ubyło w tym czasie 400.

Tempo spadku liczby czynnych piekarń jest jednak wyraźnie niższe niż spadku spożycia pieczywa.

Pozostający na rynku piekarze dają sobie radę. Niskie marże osiągane na sprzedaży popularnego pieczywa, skłaniają zwłaszcza w dużych miastach, do produkcji pieczywa o podwyższonej jakości oraz ciastek. W tych segmentach rynku marże są wyższe. Inny kierunek obrony branży przed spadającym spożyciem pieczywa w kraju jest też eksport.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu