Niższe ceny paliw i energii poprawiły nastroje w Unii Europejskiej

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (zac) | redakcja@agropolska.pl
04-02-2016,16:25 Aktualizacja: 04-02-2016,17:11
A A A

Końcówka ubiegłego roku upłynęła pod znakiem znacznej poprawy nastrojów europejskich konsumentów – wynika z barometru GfK Consumer Climate Europe.

Dla konsumentów czwarty kwartał 2015 r. to przede wszystkim kryzys związany z napływem uchodźców, ataki w Paryżu, ale także poprawiające się wskaźniki ekonomiczne w prawie wszystkich krajach europejskich, a także utrzymujące się na wyjątkowo niskim poziomie ceny energii.

Skutkiem tego w okresie od września do grudnia ub.r. wskaźnik nastrojów konsumenckich w Unii Europejskiej wzrósł o 1,9 punktu, do 12,2 punktu.

rolnicy, inwestycje, badanie opinii społecznej

Rolnicy nie boją się zmian. Badanie Barometr Bayer

Polacy są otwarci na zmiany i innowacje. Dotyczy to zwłaszcza rolników - wynika z badania opinii społecznej Barometr Bayer. Bardziej przywiązane do tego co już znane są kobiety – 34,2 proc. woli rzeczy znane od nieznanych. Ich opinię...
W czwartym kwartale 2015 r. nastroje konsumenckie w większości krajów europejskich ulegały wahaniom. Początkowo dominującym czynnikiem wpływającym na nastroje był nieprzerwany strumień uchodźców z ogarniętych kryzysem regionów Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej oraz pojawiające się w tym kontekście pytania – w jaki sposób można sprawiedliwie rozdzielić uchodźców na poszczególne kraje europejskie, w jaki sposób doprowadzić do ich szybkiej integracji ze społeczeństwem w kraju docelowym, czy integracja tak wielu uchodźców jest w ogóle możliwa.

Początkowo w niektórych krajach problemy te wpływały na ocenę konsumentów dotyczącą prognoz rozwoju ogólnej sytuacji społeczno-ekonomicznej w kolejnych miesiącach, przede wszystkim dotyczyło to krajów, przez które uchodźcy przemieszczali się.

W Niemczech, Austrii, Danii i Szwecji, które szczególnie często wybierane są przez uchodźców, jako kraje docelowe, toczyła się coraz bardziej gorąca debata na temat tego, czy możliwa jest integracja tak dużej liczby osób. Równocześnie listopadowe ataki w Paryżu i późniejsze zagrożenie atakami terrorystycznymi w Niemczech dodały do toczącej się dyskusji nowy, często polityczny, kontekst.

Rynek rolno-spożywczy spowolnił. Nastroje producentów najgorsze od lat

Koniunktura na rynku rolno-spożywczym nie jest najlepsza przede wszystkim z powodu bardzo niskich cen żywności. Sytuacja powinna się jednak poprawiać za sprawą rosnącej konsumpcji i coraz większego eksportu. - Obecnie koniunktura rynku...
Dopiero pod koniec roku pozytywne wskaźniki ekonomiczne w całej Europie stały się bardziej zauważalne i zauważone przez opinię publiczną. Sytuacja gospodarcza poprawiła się zdecydowanie prawie we wszystkich krajach objętych badaniem.

Dzięki niskim cenom paliw i energii oraz niskiej inflacji konsumenci dysponowali większą ilością pieniędzy na konsumpcje. Dodatkowo prawie w każdym kraju spadł poziom bezrobocia, co przełożyło się na niższy poziom obaw przed jej utratą.

Te pozytywne tendencje znalazły swoje odzwierciedlenie w coraz bardziej optymistycznych oczekiwaniach dotyczących gospodarki i poziomu dochodów.

Jednak – szczególnie w krajach (wcześniej) dotkniętych kryzysem – te pozytywne czynniki jeszcze nie wystarczały, aby skłonić konsumentów do dokonywania zakupów. W rzeczywistości, w tych wybranych krajach, gospodarstwa domowe w dalszym ciągu mają za mało pieniędzy i z trudem zaspokajają swoje codzienne potrzeby.

Nieprzerwany wzrost gospodarczy Polski miał zauważalnie pozytywny wpływ na wskaźnik oczekiwań gospodarczych konsumentów, który w czwartym kwartale wzrósł o 4,8 punktu, do 20,5 punktu.

narodowy bank polski, agencja S&P, rating Polski, stan polskiej gospodarki

NBP uspokaja: nasz gospodarka jest stabilna

Polska gospodarka charakteryzuje się silnymi fundamentami i dużą stabilnością makroekonomiczną, wzrost gospodarczy jest stabilny i zbliżony do potencjalnego tempa wzrostu - podkreślił NBP w komunikacie wydanym w związku z obniżeniem przez agencję...
Poziom produktu krajowego brutto (PKB) był równie pozytywny, gdyż w trzecim kwartale wzrósł o 3,5 punktu w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

W ostatnim kwartale 2015 roku zanotowano także ogromny wzrost oczekiwań dochodowych, o 27,7 punktu do 35,0 punktów. Jest to najwyższy poziom od września 2008 roku oraz 16-punktowy wzrost w stosunku do grudnia 2014 roku.

Jednym z czynników, który wpłynął na tę sytuację, jest coraz mniejsze bezrobocie, które w okresie od stycznia do grudnia 2014 roku spadło z 8,1 proc. do 7,2 proc. Chociaż skłonność Polaków do zakupów obniżyła się drastycznie w miesiącach letnich, sytuacja poprawiła się w końcówce roku, kiedy to zanotowano wzrost o 14,9 punktu w stosunku do września, do 6,1 punktu w grudniu.

Jednak to w dalszym ciągu o 5 punktów mniej niż na koniec 2014 roku i około 16 punktów mniej w porównaniu do rekordowego poziomu w kwietniu.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu