Eksport rolno-spożywczy rośnie i rośnie. I napędza gospodarkę

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (em) | redakcja@agropolska.pl
25-07-2018,9:30 Aktualizacja: 25-07-2018,9:39
A A A

Od kilkunastu lat systematycznie rośnie sprzedaż polskiej żywności, a saldo obrotów handlowych jest dodatnie. Sektor rolno-spożywczy to dziś prężnie i dynamicznie rozwijającą się gałąź gospodarki.

Od 2004 roku, czyli wejścia Polski do Unii Europejskiej saldo handlu zagranicznego produktów rolno-spożywczych wzrosło ponad dziesięciokrotnie. Głównym rynkiem zbytu dla naszych produktów jest właśnie Wspólnota. Unijny rynek staje się jednak powoli za ciasny i trzeba szukać partnerów w innych krajach.

produkcja owoców, produkcja warzyw, warzywa i owoce, Witold Boguta, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Polska potęgą w eksporcie warzyw i owoców. Ale trzeba szukać rynków zbytu

Polska jest europejskim liderem w produkcji niektórych owoców i warzyw. Nie mamy sobie równych w zbiorach czarnej porzeczki, wiśni czy buraków, a co czwarte europejskie jabłko pochodzi z naszego kraju. Wytwórczość...

Opracowana w 2017 r. "Strategia promocji żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi" zakłada m.in. dywersyfikację pozaunijnych rynków zbytu dla eksportu rodzimych towarów rolno-spożywczych.

- Zgodnie ze strategią, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest główną instytucją, która realizuje politykę promocji w tym sektorze - mówi Monika Tyska, zastepca Dyrektora Generalnego KOWR w rozmowie z Programem Pierwszym Polskiego Radia.  

Podkreśla, że misją ośrodka są działania promocyjne w krajach o dużym potencjalne importowym, w których polska żywność jest jeszcze nieobecna lub jest jej bardzo mało, a także w państwach, gdzie jest już znana, ale wymaga dalszych działań promocyjnych. Marka rodzimych produktów jest i będzie budowana w kraju i za granicą pod hasłem "Polska smakuje" ("Poland tastes good").

- W ramach wspierania rozwoju współpracy handlowej przewidujemy jeszcze w tym roku realizację działań promocyjnych na ok. 20 rynkach, takich jak  Chiny, Japonia, Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, Algieria czy RPA - wymienia ekspertka. Dotychczas odbyło się 11 misji handlowych i 13 wystąpień targowych z udziałem naszych firm.

W 2017 roku polski eksport produktów rolno-spożywczych osiągnął wartość 27,3 mld euro (+3 mld euro r/r). Głównym odbiorcą produktów były kraje UE (22,3 mld euro) - informuje radiowa Jedynka.
 

źródło: Program Pierwszy Polskiego Radia

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu