Regulamin Olimpiady

A A A

Regulamin OWiUR z dnia 01.09.2025

REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEJ OLIMPIADY

WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ROLNICZYCH

 

Preambuła

Olimpiada jest współzawodnictwem z zakresu szeroko pojętej wiedzy rolniczej - teoretycznej i praktycznej. Jej ideą jest ukazanie młodzieży szkół ponadpodstawowych zadań stojących przed tym jednym z najważniejszych działów gospodarki narodowej, rozszerzenie jej zainteresowań różnorodnymi formami postępu w rolnictwie (biologicznego, technicznego, organizacyjnego, ekonomicznego i społecznego) oraz wzmocnienie więzi emocjonalnych z produkcją rolniczą, obszarami wiejskimi, miejscami przyszłej pracy, co ma wyjątkowe znaczenie we właściwym wykonywaniu zawodów niezbędnych dla funkcjonowania obszarów wiejskich. Realizując zadania zawarte w programie olimpiady, młodzież może wzbogacić swoje przygotowanie zawodowe, a jednocześnie dzięki pogłębieniu wiedzy i umiejętności przyczynić się do stałego unowocześniania i rozwoju polskiego rolnictwa.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty – art. 21 (Dz.U. z 2020r. poz. 1327 z póżn. zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. z 2020r. poz. 1036).

Finansowanie

Podstawowym źródłem finansowania Olimpiady jest dotacja Ministra Edukacji Narodowej na organizację w latach szkolnych 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 turniejów i olimpiad tematycznych związanych z wybraną dziedziną wiedzy, których laureaci i finaliści, zgodnie z art. 44zzze ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, są zwolnieni z części pisemnej egzaminu zawodowego.

Komitet Główny i Komitety Okręgowe zabiegają o pozyskiwanie dodatkowych funduszy od sponsorów. Fundusze uzyskane od sponsorów są wydatkowane zgodnie z ustaleniami pomiędzy sponsorami a Komitetem Głównym lub Komitetami Okręgowymi zawartymi w umowie.

Cele

Celami Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych są:

  • rozwijanie wśród młodzieży zainteresowań rolnictwem oraz popularyzacja i pogłębienie wiedzy rolniczej, ponad wiadomości i umiejętności zawodowe objęte programem nauczania w szkołach ponadpodstawowych, kształcących na potrzeby obszarów wiejskich,
  • umożliwienie młodzieży uzyskania „indeksu” szkoły wyższej na deficytowych kierunkach studiów bez postępowania kwalifikacyjnego dla laureatów lub finalistów (zgodnie z uchwałami senatów),
  • ukazanie walorów środowiska wiejskiego jako miejsca pracy i życia na wsi, które nie różni się standardem od życia w mieście,
  • tworzenie z olimpijczyków nosicieli postępowych metod gospodarowania, w tym zwłaszcza szerzenie idei szeroko pojętego rolnictwa nowoczesnego,
  • umożliwienie trwałego łączenia wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznymi, jako podstawowej zasady nauczania w zawodach niezbędnych dla obszarów wiejskich,
  • popularyzacja osiągnięć oraz perspektyw w rozwoju polskiego rolnictwa, ogrodnictwa, leśnictwa, przetwórstwa spożywczego, chowu i hodowli zwierząt, weterynarii z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego.

Olimpiada prowadzona jest równocześnie w 8 następujących blokach tematycznych:

produkcja roślinna, produkcja zwierzęca, mechanizacja rolnictwa, ogrodnictwo, agrobiznes, leśnictwo, architektura krajobrazu, weterynaria.

Rozdział I - Olimpiada i jej organizator

§1 Prawa i obowiązki Organizatora

1.1. Organizatorem Olimpiady jest Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

02-787 Warszawa, ul. Nowoursynowska 166 (bud. 12 Rektorat),

tel. 22 59 310 00, 22 59 310 10, fax 22 59 310 06

Rektor: prof. dr hab. Michał Zasada

email:

Sprawy merytoryczne:

Dr hab. Wiesław Świderek, SGGW w Warszawie, Katedra Genetyki i Ochrony Zwierząt,
02-786 Warszawa, ul. Ciszewskiego 8 (bud. 23)

tel. 22 59 365 86, kom. 601 091 387,

email:

Sprawy formalne:

Dr Jacek Rak, Uniwersytet w Siedlcach

08-110 Siedlce, ul. Prusa 14,

tel. kom. 696 567 686,

email: jacek.rak@uws.edu.pl

Strona internetowa Olimpiady: https://www.agropolska.pl/olimpiada/

SGGW działa w porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

1. Współorganizatorami Olimpiady są następujące uczelnie, prowadzące co najmniej dwa kierunki

studiów zgodne z zakresem tematycznym bloków:

1. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,

2. Uniwersytet w Siedlcach,

3. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie,

4. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu,

5. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu,

6. Uniwersytet Rolniczy w Krakowie,

7. Politechnika Bydgoska w Bydgoszczy,

8. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,

9. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,

2Współorganizatorem Olimpiady na mocy Porozumienia z SGGW jest Fundacja OWIUR.

3. Ponadto za zgodą Organizatora, współorganizatorami i partnerami poszczególnych etapów Olimpiady
    mogą być placówki oświatowe, instytucje, fundacje i stowarzyszenia oraz samorządy terytorialne.

1.2. Zadaniem Organizatora jest powołanie członków Komitetu Głównego OWiUR, który sprawuje nadzór organizacyjny i merytoryczny nad przebiegiem Olimpiady.

1.3. Organizator ma prawo do bieżącej kontroli dotyczącej przebiegu Olimpiady, wprowadzania zmian w niniejszym Regulaminie oraz udzielania stosownych pełnomocnictw członkom Komitetu Głównego.

1.4. Organizator, Uczelnie oraz Fundacja, będące współorganizatorami, mają obowiązek wspierania Komitetu Głównego i Komitetów Okręgowych w realizacji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych.

§2. Struktura organizacyjna olimpiady

2.1. Struktura organizacyjna Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych obejmuje Komitet Główny,
        Komitety Okręgowe oraz Komisje Szkolne.

2.2. Komitet Główny

1. Komitet Główny powoływany jest przez Organizatora, składa się z Prezydium (Przewodniczący,
    Wiceprzewodniczący d.s. finansowych, Wiceprzewodniczący d.s. organizacyjnych, sekretarz, członkowie
    Prezydium
)  oraz pozostałych członków Komitetu.

2. W skład Komitetu Głównego wchodzą  nauczyciele akademiccy, nauczyciele szkół ponadpodstawowych, przedstawiciele współorganizatorów, specjaliści z dziedziny nauk objętych programem olimpiady, przedstawiciele instytucji, administracji i towarzystw naukowych.

      3. Do zadań Komitetu Głównego należy:

  • organizacja kolejnych edycji olimpiady,
  • organizacja finału centralnego (III stopnia),
  • programowanie treści olimpiady,
  • przygotowanie pytań i zadań na zawody/eliminacje szkolne, okręgowe i finał centralny w sposób gwarantujący ich tajność,
  • dokonywanie zmian w podziale na okręgi (załącznik nr 1),
  • opracowanie regulaminu i wydawanie wytycznych na kolejne edycje olimpiady,
  • popularyzacja olimpiady,
  • zapewnienie odpowiednich środków finansowych oraz gospodarowanie nimi,
  • kontrola i ocena wszystkich szczebli kolejnych edycji olimpiady,
  • anulowanie wyników zawodów II i III stopnia w razie ujawnienia istotnych nieprawidłowości.

       4. Organizator Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych - Rektor SGGW, upoważnia pisemnie
           Przewodniczącego KG OWiUR do dysponowania środkami finansowymi z dotacji i pozyskanymi na rzecz
           Olimpiady, zaciągania zobowiązań, podpisywania umów oraz dokumentów finansowych.

       5. Komitetem Głównym kieruje Przewodniczący uzgadniając bieżące decyzje z Prezydium.

       6. Komitet Główny podejmuje decyzje zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 50%
            członków. W sprawach personalnych, odwołanie lub powołanie członka Komitetu Głównego
            obowiązuje tajne głosowanie. Zmiany w składzie Komitetu Głównego zatwierdza Organizator.

       7. Komitet Główny może wnioskować o powołanie w jego skład Honorowego Przewodniczącego tj. osoby,
           która  piastowała funkcję przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego przez co najmniej 10 lat.
          Honorowy Przewodniczący ze względu na sowie doświadczenie ma obowiązek dbać o ciągłość tradycji,
          a także o wysoki poziom merytoryczny kolejnych edycji olimpiad.

       8. Posiedzenia Komitetu Głównego mogą odbywać się zdalnie.

2.3. Komitety Okręgowe Olimpiady

1. Komitet Okręgowy składa się z Prezydium (przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza)

    i kierowników bloków tematycznych prowadzonych w danym okręgu.

2. Członków Komitetu Okręgowego powołuje Rektor uczelni właściwej dla danego okręgu na okres

    trwania kadencji Komitetu Głównego.

3. Przewodniczący Komitetów Okręgowych wchodzą w skład Komitetu Głównego.

4. Do zadań Komitetu Okręgowego należy:

  • udzielanie pomocy w organizacyjnym przygotowaniu zawodów/eliminacji szkolnych,
  • ocena poziomu organizacyjnego przygotowania i przebiegu zawodów/eliminacji szkolnych,
  • powołanie jury zawodów/eliminacji okręgowych – II stopnia,
  • zatwierdzenie listy uczestników zawodów/eliminacji okręgowych,
  • organizacja i przeprowadzenie zawodów/eliminacji okręgowych II stopnia,
  • terminowe przekazanie do Komitetu Głównego wyników zawodów/eliminacji okręgowych w postaci protokołu jury,
  • popularyzowanie idei olimpiady w okręgu.

2.4. Komisje Szkolne Olimpiady

1. Komisja Szkolna składa się z przewodniczącego i członków powołanych spośród przedstawicieli rady

    pedagogicznej i specjalistów (nauczycieli zawodów) w zakresie bloków tematycznych, w których szkoła

    organizuje zawody/eliminacje szkolne OWiUR.

2. Członków Komisji Szkolnej każdorazowo powołuje dyrektor szkoły na okres trwania każdej kolejnej
    edycji olimpiady.

3. Do zadań Komisji Szkolnej należy:

  • propagowanie idei olimpiady na terenie szkoły,
  • przeprowadzenie zawodów/eliminacji szkolnych (I stopnia),
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy powielaniu i przechowywaniu testów,
  • terminowe przekazanie do Komitetu Okręgowego wyników zawodów/eliminacji szkolnych w postaci protokołu.

Rozdział II - Organizacja olimpiady

§3. Uczestnicy olimpiady

3.1. Adresatami olimpiady są uczniowie techników, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia
       oraz  liceów ogólnokształcących.

3.2. By wziąć udział w olimpiadzie Uczestnik powinien dobrowolnie zgłosić swoje uczestnictwo rejestrując się
       w systemie elektronicznym lub w wyjątkowych przypadkach składając dokument w wersji papierowej
       (załącznik nr 2).

3.3. Uczestnicy zobowiązani są do przestrzegania regulaminu i harmonogramu odbywania się zawodów
        OWiUR na poszczególnych etapach, a także informowania Komitetów Okręgowych lub Komitetu
        Głównego o wszelkich kwestiach związanych z udziałem w olimpiadzie.

3.4. Uczestnik zakwalifikowany do etapów II i III stopnia jest zwolniony z zajęć szkolnych na czas niezbędny
       do udziału w tych etapach. Komitety organizacyjne pokrywają koszty wyżywienia i noclegów uczestników,
       a  także w miarę możliwości koszt transportu zorganizowanego (wynajem busów, autobusów).

3.4. 1. Uczestnik, który uważa, że wynik, jaki uzyskał w poszczególnych etapach, nie odzwierciedla poziomu
            jego odpowiedzi lub naruszono regulamin, ma prawo złożenia odwołania zgodnie z §6.

§4. Organizacja zawodów

4.1. Zawody olimpiady mają charakter indywidualny.

4.2. Zawody/eliminacje indywidualne odbywają się na  wszystkich etapach olimpiady:

a) eliminacje/zawody szkolne - I stopień,

b) eliminacje/zawody okręgowe - II stopień,

c) finał centralny - III stopień.

        1. Eliminacje I stopnia przeprowadzają Komisje Szkolne powołane przez Dyrektora.

        2. Szkoły, które nie posiadają odpowiedniej bazy dydaktycznej i specjalistów niezbędnych do
             przeprowadzenia i wykonania zadań praktycznych mogą etap szkolny przeprowadzić w innej szkole,
             która  realizuje eliminacje w danym bloku tematycznym. Aby takie eliminacje się odbyły powinny być
             spełnion  dwa warunki:

              a) zgodę na przeprowadzenie eliminacji uczniów z innej szkoły musi wyrazić Dyrekcja szkoły
                   organizującej eliminacje.

              b) każda szkoła wyrażająca chęć uczestnictwa w Olimpiadzie powinna zapewnić udział minimum 5
                  uczniów w danym bloku tematycznym.

3. Zawody/eliminacje okręgowe odbywają się w blokach, do których zakwalifikowano minimum 10
     uczestników z eliminacji szkolnych. W przypadku nie spełnienia tego kryterium w danym okręgu,
     Komitet Główny podejmuje decyzję o skierowaniu uczestników do udziału w eliminacjach w innym
     okręgu.

4. Ustalenie miejsc zawodów/eliminacji okręgowych dla uczniów z okręgu, w którym dany blok nie
     będzie realizowany następuje w drodze konsultacji z konkretnymi szkołami najpóźniej do 1 marca
     danego roku. Konsultacje prowadzi odpowiedni Komitet Okręgowy.

5. Warunkiem uruchomienia zawodów/eliminacji okręgowych – II stopnia w poszczególnych okręgach
     jest zapewnienie przez Komitet Okręgowy odpowiedniej obsady personalnej w danym roku, w liczbie
     co najmniej sześciu nauczycieli akademickich dla każdego bloku tematycznego. W sytuacji braku
     odpowiedniej obsady, Prezydium Komitetu Głównego podejmuje decyzję o przeniesieniu uczniów do
     innego okręgu lub o możliwości uzupełnienia obsady egzaminacyjnej przez kompetentnych
    specjalistów spoza uczelni.

6. Ustalenie liczby uczestników zawodów III stopnia i zatwierdzenia listy dokonuje Prezydium Komitetu
    Głównego.

        7. Na każdym stopniu Olimpiady sprawdzana jest wiedza i umiejętności z zakresu podstawy programowej
          oraz zalecanej literatury. Literatura obejmuje głównie periodyki fachowe zawodowe z dziedziny nauk
         rolniczych dostosowane do każdego z 8 bloków tematycznych, które zamieszczane są na stronie
         internetowej Olimpiady.

       8. Na wszystkich stopniach przewiduje się: zadania pisemne (testy) i zadania praktyczne:

   a)  Część pisemną (teoretyczną);

  • każdy uczestnik odpowiada na 60 pytań testowych, w tym 45 pytań specjalistycznych oraz 15 ogólnych z ekonomii i organizacji dotyczących danego bloku tematycznego.
  • grupa uczestników tego samego bloku tematycznego otrzymuje zestaw jednobrzmiących pytań.

       Łącznie za poprawne odpowiedzi uczestnik może otrzymać 60 punktów.

        b) Zadania praktyczne;

  • każdy uczestnik otrzymuje 3 zadania. Za każde z nich można uzyskać do 20 pkt (w sumie 60 pkt).
  • w ocenie umiejętności brane są pod uwagę następujące kryteria: prawidłowość wykonania zadania, dokładność, uzasadnienie teoretyczne, organizacja, czas, bhp.

  9. Uczestnicy zawodów/eliminacji I i II stopnia oraz finału centralnego (III stopnia), mogą uzyskać za część
        pisemną i zadania praktyczne łącznie 120 punktów.

      10. Etapy olimpiady przeprowadza się w jednolitych terminach, ustalonych przez Komitet Główny OWiUR:

  • zawody/eliminacje szkolne – I stopnia – do końca października,
  • zawody/eliminacje okręgowe – II stopnia – do końca kwietnia,
  • finał centralny – III stopnia – do końca maja danego roku

11. Olimpiada jest powiązana z następującymi dziedzinami zgodnie z klasyfikacją szkolnictwa
      branżowego (Dz.U. z 22 kwietnia 2024 r. poz. 611):

  • Branża rolno-hodowlana (ROL)
  • Bloki:     produkcja roślinna
  • produkcja zwierzęca
  • agrobiznes
  • mechanizacja rolnictwa
  • weterynaria
  • Branża ogrodnicza (OGR)
  • Bloki:     ogrodnictwo
  • architektura krajobrazu
  • Branża leśna (LES)
  • Blok:      leśnictwo

4.3. Zawody drużynowe nie są przewidziane.

§5. Przepisy szczegółowe

Pod koniec każdej edycji olimpiady, Komitet Główny wyznacza dokładne terminy organizacji poszczególnych etapów kolejnej edycji olimpiady i zamieszcza je w wytycznych do danej edycji. Wytyczne te umieszczane są na stronie internetowej olimpiady oraz przesyłane do sekretarzy poszczególnych Komitetów Okręgowych.

     1. Przed rozpoczęciem zawodów/eliminacji okręgowych (II stopnia) Komitety Okręgowe powołują komisje
        przeprowadzające etap II stopnia oraz wskazują miejsce przeprowadzenia tych zawodów/eliminacji.

    2. Prawo uczestniczenia w etapach okręgowych ma w zasadzie tylko najlepszy przedstawiciel z każdego
        bloku tematycznego w danej szkolnej jednostce organizacyjnej chyba, że właściwy Komitet Okręgowy
       postanowi inaczej. Jeśli kilku uczniów w danym bloku tematycznym uzyskuje identyczną liczbę punktów,
       o ostatecznej kolejności miejsc decyduje Komisja Szkolna na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej.

   3. W etapach II i III stopnia przed rozpoczęciem rozwiązywania zadań uczestnicy podpisują listy obecności
      okazując równocześnie dowód tożsamości.

   4. Zawody/eliminacje okręgowe i etap centralny są organizowane według zasad zachowania anonimowości.
       Przed zawodami/eliminacjami pisemnymi uczestnicy otrzymują liczby kodowe.

   5. Bezpośrednio po zakończeniu każdego etapu olimpiady, odpowiednie komitety ogłaszają wyniki
       zawodów/eliminacji, podając kolejność zajętych miejsc przez poszczególnych uczestników oraz uzyskaną
      punktację.

  6. W przypadku uzyskania takiej samej łącznej liczby punktów przez dwóch lub więcej uczestników, wyższą
      pozycję w klasyfikacji końcowej przyznaje się osobie, która uzyskała większą liczbę punktów w części
      testowej egzaminu.

  7. Komitet Główny olimpiady z ogólnej liczby miejsc zaplanowanych na etap centralny przydziela limity
      Komitetom Okręgowym. Komitety Okręgowe rozdzielają przyznaną liczbę miejsc na poszczególne bloki
      tematyczne. Zajęcie miejsca objętego limitem oznacza zakwalifikowanie na finał centralny.

  8. Na początku kolejnej edycji Olimpiady, Komitet Główny zatwierdza miejsce organizacji finału centralnego
     (III stopnia) i powołuje komisję do przeprowadzenia oraz oceny zadań na finale centralnym.

    9. Finał centralny organizuje Komitet Okręgowy i Uczelnia posiadająca odpowiednią obsadę kadrową
        (minimum 6 nauczycieli akademickich właściwych dla danego bloku) we wszystkich ośmiu blokach
        tematycznych. Komitet Główny może zlecić przeprowadzenie finału uczelni nie posiadającej
       wystarczającej obsady w nie więcej niż trzech blokach tematycznych, pod warunkiem uzupełnienia tej
       obsady przez specjalistów spoza uczelni.

  1. Udział uczniów z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

1.   Uczniowie o stwierdzonej niepełnosprawności dopuszczeni są do etapu szkolnego I stopnia oraz następnych na podstawie zaświadczenia lekarza medycyny pracy zezwalającego wykonanie zadań praktycznych w danym bloku.

2.   Skierowanie na badania lekarskie wystawia Dyrekcja szkoły, w której powołano Komisję Szkolną.

3.   W skierowaniu podaje zakres zadań praktycznych, a zwłaszcza:

  • pracę przy komputerze,
  • bezpośredni kontakt z materiałem roślinnym, zwierzęcym,
  • możliwość kontaktu z paliwami, olejami i smarami,
  • kontakt z ruchomymi częściami maszyn i urządzeń technicznych (np. piły, kosiarki, nożyce, miksery, kuchnie itp.),
  • praca na wysokościach do 3 m (drabiny, podesty),
  • praca wymagająca sprawności manualnej.

4.   Po uzyskaniu stosownego zaświadczenia dopuszczającego ucznia do zadań praktycznych, organizator dokona wszelkich starań aby w miarę możliwości w danych warunkach organizować poszczególne zadania w taki sposób, aby nie wykluczały one udziału osób niepełnosprawnych, które lekarz dopuścił do zawodów/eliminacji.

5.   Podczas finałów centralnych III stopnia Komitet Główny w miarę realnych możliwości zapewnia pobyt niepełnosprawnego uczestnika wraz z opiekunem w miejscu zakwaterowania uczestników.

6.   Wniosek o udział osoby niepełnosprawnej w etapach II i III stopnia bieżącej edycji powinien być zgłoszony do Komitetu Głównego olimpiady w terminie do 30 listopada wraz z dokumentem potwierdzającym dysfunkcję według wzoru obowiązującego przy przeprowadzaniu egzaminu maturalnego i decyzją lekarza.

7.   Czas trwania zadań dla osoby niepełnosprawnej może być zmieniony i zadania mogą odbywać się w oddzielnej sali.

5.2. Wypadki losowe, nagłe zachorowania skutkujące niestawieniem się na zawody/eliminacje okręgowe i finał centralny powodują utratę możliwych do uzyskania uprawnień. Na etapie zawodów/eliminacji szkolnych decyzję podejmuje Komisja Szkolna.

5. 3. Uczeń może brać udział tylko w jednym bloku tematycznym w danej edycji.

5.4. Dyskwalifikacja

Dyskwalifikacji podlega uczeń, który:

1) korzystał w trakcie egzaminów pisemnych z niedozwolonych pomocy,

2) nie stawił się na którykolwiek etap eliminacji OWiUR.

§6. Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie od decyzji Komisji oceniającej podczas zawodów II stopnia, kieruje się do Przewodniczącego Komitetu Głównego w terminie 2 tygodni od zakończenia eliminacji, za pośrednictwem Komitetu Okręgowego, który wyraża swoją opinię.
  2. Odwołanie składa się na piśmie, przesyłając listem poleconym lub pocztą elektroniczną. Odwołanie powinno zawierać możliwie szczegółowy opis okoliczności oraz dane kontaktowe.
  3. Po wpłynięciu odwołania Prezydium Komitetu Głównego podejmuje działania w celu wyjaśnienia okoliczności wskazanych w odwołaniu.
  4. Po rozpatrzeniu odwołania Przewodniczący Komitetu Głównego udziela odpowiedzi w najkrótszym możliwym terminie, nie dłuższym jednak niż 14 dni roboczych od daty otrzymania. Odpowiedź udzielana jest na piśmie i przesyłana listem lub pocztą elektroniczną.

§7. Rejestracja przebiegu zawodów

Rejestracja przebiegu zawodów II i III stopnia:

1.   Prowadzona jest w wersji elektronicznej i papierowej w zakresie uzyskanych punktów i ocen (protokoły – załącznik nr 3), oraz w formie fotograficznej lub filmowej z przebiegu etapów. Uczestnicy przed zawodami składają oświadczenie dotyczące ochrony danych osobowych (załącznik nr 4).

2.   W czasie zawodów/eliminacji Komitet Główny lub Komitet Okręgowy może prowadzić wizytację w trakcie zawodów/eliminacji.

3.   Za zgodą Komitetu Okręgowego lub Komitetu Głównego, w wizytacji (sporadycznie ze względu na bezpieczeństwo  i zapewnienie komfortu uczniom) mogą brać udział inne osoby/niezależni obserwatorzy. W takiej sytuacji będą szczegółowo uzgadniane zasady uczestnictwa obserwatora zewnętrznego.

 

Rozdział III - Uprawnienia i nagrody

 

§8. Nagrody i uprawnienia

8.1. Uprawnienia.

Laureaci i finaliści Olimpiady. Zgodnie z art. 44 zzze ustawy z 7 września 1991 r o systemie oświaty, są zwolnieni z przystąpienia do części pisemnej egzaminu zawodowego, zgodnie z komunikatem w sprawie wykazu turniejów i olimpiad tematycznych związanych z wybraną dziedziną wiedzy, ogłaszanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

1. Laureaci olimpiady.

  • Laureatem olimpiady może być osoba, która uzyska w finale wynik kwalifikujący ją do około 50% najlepszych uczestników w danym bloku tematycznym. Pozostali uczestnicy uzyskują tytuł finalisty. O przyznaniu tytułu laureata lub finalisty decyduje Komitet Główny.
  • Kierunki studiów w uczelniach wyższych, na które laureaci i finaliści przyjmowani są z pominięciem postępowania kwalifikacyjnego, określa uchwała Senatu danej Uczelni (Prawo o szkolnictwie wyższym Dz.U. z 2018r. poz.1669 z póżn. zm.).
  • Z uprawnień wyżej określonych mogą korzystać laureaci jeden raz, w roku uzyskania matury, niezależnie od roku uzyskania tytułu laureata lub finalisty.
  • Wszystkie bloki tematyczne, obok wiedzy ściśle fachowej, zawierają elementy ekonomiki i organizacji rolnictwa, a także innych dziedzin tworzących określony blok. Uczestników wszystkich stopni obowiązuje znajomość aktualnych treści czasopism rolniczych (wskazanych na każdą edycję w wytycznych Komitetu Głównego) o profilu odpowiadającym danemu blokowi tematycznemu, gdyż zawarte w nich wiadomości specjalistyczne będą wykorzystane przy układaniu pytań na wszystkich stopniach olimpiady.

8.2. Nagrody.

Uczestnicy olimpiady w poszczególnych blokach tematycznych, którzy zajęli najlepsze miejsca mogą otrzymać nagrody rzeczowe lub pieniężne stosowne do możliwości Komitetu Okręgowego lub organizatora finału centralnego.

1. Wyróżnienie mogą otrzymać szkoły, których uczestnicy uzyskali najwyższą liczbę punktów na etapie II i III olimpiady, biorąc pod uwagę wszystkie bloki tematyczne. W każdym bloku tematycznym do wyróżnienia brane są pod uwagę nazwiska kolejnych sześciu najlepszych uczestników. Za zajęcie I miejsca w bloku przypisuje się 6 punktów za II miejsce – 5 punktów itd. Suma tych punktów pozwala na wyłonienie najlepszej szkoły w danej edycji i wyróżnienie jej dyplomem lub w miarę możliwości uhonorowanie nagrodą rzeczową.

2. Komitet Okręgowy lub Komitet Główny decyduje o przyznaniu wyróżnienia szkole, lub szkołom, stosownie do możliwości i uzyskanych wyników.

3. Komitet Główny przyznaje nagrody nauczycielom-opiekunom laureatów i uczestników, a także członkom Komitetu Głównego i Komitetów Okręgowych w ramach posiadanych środków finansowych.

Rozdział IV - Olimpiada międzynarodowa

§9. Udział uczniów w olimpiadzie międzynarodowej organizowanej poza granicami Polski.

1. Rozdział ten nie dotyczy Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych.

Rozdział V - Postanowienia końcowe

§10. Postanowienia końcowe

1. Właściwe komitety organizacyjne przechowują protokoły oraz prace pisemne z etapów II i III stopnia w ciągu 2-ch lat kalendarzowych, licząc od roku, w którym kończy się edycja olimpiady.

2. Komitet Główny prowadzi archiwum akt olimpiady, w którym gromadzi przede wszystkim dokumentację merytoryczną i finansową.

3. Decyzje w sprawach nieobjętych powyższym regulaminem podejmuje Komitet Główny.

Załącznik nr 1

Podział na okręgi:

Lp.

Okręg

Powiaty wchodzące do okręgu

I.

Bydgoszcz

Bydgoszcz, Chojnice, Tuchola, Sępólno Krajeńskie, Świecie, Grudziądz, Wąbrzeźno, Chełmno, Nakło, Żnin, Mogilno, Radziejów, Włocławek, Lipno, Toruń, Brodnica, Golub Dobrzyń, Rypin, Inowrocław, Aleksandrów Kujawski, Starogard Gdański, Kościerzyna, Kartuzy, Wejherowo, Puck, Gdynia, Sopot, Pruszcz Gd., Tczew, Lębork, Słupsk, Bytów, Człuchów, Gdańsk (34)

II.

Kraków

Kraków, Olesno, Kłobuck, Częstochowa, Lubliniec, Myszków, Strzelce Opolskie, Tarnowskie Góry, Będzin, Zawiercie, Katowice, Olkusz, Miechów, Racibórz, Jastrzębie Zdrój, Proszowice, Bielsko-Biała, Cieszyn Bielsko-Biała, Żywiec, Sucha Beskidzka, Nowy Targ, Zakopane (Tatrzański), Nowy Sącz, Gorlice, Chrzanów, Oświęcim, Wadowice, Myślenice, Bochnia, Brzesko, Tarnów, Dąbrowa Tarnowska, Limanowa, Wieliczka, Końskie, Kielce, Jędrzejów, Włoszczowa, Kazimierza W., Pińczów, Busko Zdrój, Skarżysko Kamienna, Starachowice (44)

III.

Lublin

Lublin, Ryki, Parczew, Lubartów, Włodawa, Puławy, Opole Lubelskie, Łęczna, Świdnik, Chełm, Krasnystaw, Kraśnik, Ostrowiec Świętokrzyski, Opatów, Sandomierz, Janów Lubelski, Zamość, Hrubieszów, Tomaszów Lubelski, Biłgoraj, Tarnobrzeg, Stalowa Wola, Staszów, Mielec, Nisko, Kolbuszowa, Leżajsk, Lubaczów, Ropczyce (Ropczycko-Sędziszewski), Rzeszów, Łańcut, Przeworsk, Jarosław, Przemyśl, Strzyżów, Dębica, Jasło Krosno, Brzozów, Sanok, Ustrzyki Dolne (Bieszczadzki) (41)

IV.

Olsztyn

Olsztyn, Węgorzewo, Nowy Dwór Gd., Elbląg, Braniewo, Bartoszyce, Kętrzyn, Mrągowo, Lidzbark Warmiński, Ostróda, Malbork, Kwidzyń, Iława, Nidzica, Działdowo, Przasnysz, Żuromin, Mława, Maków Mazowiecki, Wyszków, Pułtusk, Płońsk, Ciechanów, Pisz, Ełk, Giżycko, Olecko, Nowe Miasto Lubawskie, Gołdap, Sztum, Szczytno (30)

V.

Poznań

Poznań, Świebodzin, Krosno Odrzańskie, Żary, Żagań, Nowa Sól, Zielona Góra, Międzychód, Szamotuły, Nowy Tomyśl, Grodzisk Wlkp., Wolsztyn, Kościan, Leszno, Gostyń, Krotoszyn, Ostrów Wlkp., Ostrzeszów, Kępno, Turek, Koło, Konin, Słupce, Września, Środa Wlkp., Śrem, Jarocin, Pleszew, Kalisz, Oborniki, Wągrowiec, Gniezno, Rawicz, Międzyrzecz, Chodzież, Wieruszów, Wieluń (38)

VI.

Siedlce

Siedlce, Mińsk Maz., Garwolin, Łosice, Sokołów Podlaski, Węgrów, Siemiatycze, Ostrów Mazowiecka, Wysokie Mazowieckie, Bielsk Podlaski, Hajnówka, Białystok, Zambrów, Ostrołęka, Łomża, Kolno, Grajewo, Mońki, Sokółka, Augustów, Suwałki, Sejny, Łuków, Radzyń Podlaski, Biała Podlaska (25)

VII.

Szczecin

Szczecin, Sławno, Koszalin, Kołobrzeg, Gryfice, Kamień Pomorski, Świnoujście, Goleniów, Police, Stargard Szczeciński, Gryfino, Pyrzyce, Myślibórz, Gorzów Wlkp. Strzelce Krajeńskie (Strzelecko-Drezdenecki), Czarnków Czarnkowskie-Trzcianecki), Piła, Złotów, Choszczno, Wałcz, Drawsko-Pomorskie, Świdwin, Szczecinek, Białogard, Słubice, Sulęcin (26)

VIII.

Warszawa

Warszawa, Warszawa Zach., Łask, Bełchatów, Pajęczno, Radomsko, Piotrków Tryb., Tomaszów Maz., Rawa Maz., Skierniewice, Łowicz, Sochaczew, Nowy Dwór Maz., Legionowo, Wołomin, Grodzisk Maz., Żyrardów, Pruszków, Piaseczno, Otwock, Grójec, Kozienice, Białobrzegi, Radom, Przysucha, Szydłowiec, Opoczno, Poddębice, Zduńska Wola, Łódź, Łódź Wsch., Łęczyca, Kutno, Gostynin, Płock, Sierpc, Pabianice, Zgierz, Zwoleń, Lipsko, Sieradz (41)

IX.

Wrocław

Wrocław, Głogów, Polkowice, Bolesławiec, Zgorzelec, Lubań, Lwówek Śląski, Jelenia Góra, Złotoryja, Legnica, Jawor, Kamienna Góra, Wałbrzych, Dzierżoniów, Ząbkowice Śląskie, Kłodzko, Nysa, Prudnik, Głubczyce, Kędzierzyn Koźle, Krapkowice, Opole, Brzeg, Kluczbork, Namysłów, Oława, Oleśnica, Milicz, Trzebnica, Wołów, Strzelin, Lubin, Środa Śląska, Góra (34)

 

 

 

Załącznik nr 2

Głównym sposobem rejestracji uczestnika olimpiady jest rejestracja elektroniczna. W wyjątkowych przypadkach może to nastąpić w sposób tradycyjny przy zastosowaniu załączonego wzoru dokumentu:

 

a)  Awers karty kodowej.

 

b)  Rewers karty kodowej.

1.   ...…………………………………………………

(nazwisko i imię uczestnika)

2....…………………………………………………

(data i miejsce urodzenia)

3.   ...…………………………………………………

(klasa)

4.   ……………………………………………………………………………………………………

(pełna nazwa szkoły)

5.   ……………………………………………………………………………………………………

(dokładny adres szkoły)

6.   ……………………………………………………………………………………………………

(nazwisko i imię nauczyciela przygotowującego ucznia do zawodów)

 

 

Załącznik nr 3

Po zakończeniu eliminacji I i II stopnia właściwe komitety sporządzają protokół według załączonego wzoru:

 

Protokół z eliminacji I (II) stopnia.

………………….                            …………..

(miejscowość)                                  (data)

pieczątka szkoły

(Komitetu Okręgowego)

 

Komitet Okręgowy (Główny)

Olimpiady Wiedzy i Umiejętności

Rolniczych w ……………………..

(miejscowość)

 

Komitet Szkolny (Okręgowy) OWiUR informuje, że eliminacje szkolne (okręgowe) Olimpiady odbyły się w dniach …………………. Uczestnicy uzyskali następujące wyniki:

Lp.

Liczba kodowa

Punktacja

Miejsce

Nazwisko i imię

Szkoła

Klasa

eliminacje pisemne

eliminacje praktyczne

Suma

Blok tematyczny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jury eliminacji szkolnych (okręgowych)                                                                Przewodniczący

………………………………   ……………..                                                             Komitetu Szkolnego (Okręgowego)

………………………………   ……………..                                                                           ………………………..

………………………………   ……………..                                             (podpis)

(skład jury)                        (podpis)

 

Załącznik nr 4

Wzór zgody uczestnika lub opiekuna zgodnie z & 7 p.1 Regulaminu OWiUR

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Imię, Nazwisko uczestnika/opiekuna                                                           Miejscowość i data

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Adres zamieszkania

 

Z G O D A

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych i wykorzystanie wizerunku w postaci zdjęć i ujęć filmowych z przebiegu etapu okręgowego /centralnego Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych – edycja . . . . .  w roku . . . . . . . . . ., w celach dokumentacyjnych i promocyjnych Olimpiady.

. . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

(Imię nazwisko uczestnika OWiUR)

 

                                                                                                                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                                                                                                                                              Podpis

 

Potwierdzam autentyczność złożonego oświadczenia

 

(Data i podpis sekretarza Komitetu OWiUR)