Rybołówstwo morskie pod lupą. Ponad 800 statków i łodzi

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
04-05-2023,12:30 Aktualizacja: 04-05-2023,12:33
A A A

Według stanu na koniec 2022 r. polska morska flota rybacka liczyła 824 statki i łodzie (czyli o 1 jednostkę więcej niż w 2021 r.), o łącznej pojemności brutto (GT) 35,2 tys. (bez zmian w porównaniu z rokiem poprzednim) oraz o mocy 84,3 tys. kW (o 0,1 proc większej).

W skład polskiej floty rybackiej wchodziły 2 trawlery, 123 kutry oraz 699 łodzi.

Obroty ładunkowe w górę

„Dla trawlerów portem macierzystym pozostała Gdynia. Większość kutrów (72,4 proc.) stacjonowała w województwie pomorskim, a pozostałe – w woj. zachodniopomorskim. Łodzie rybackie natomiast stacjonowały we wszystkich województwach nadbałtyckich: pomorskim (46,5 proc. łącznej liczby polskich łodzi rybackich), zachodniopomorskim (43,3 proc.) oraz warmińsko-mazurskim (10,2 proc.)” – wylicza Główny Urząd Statystyczny w dokumencie „Gospodarka morska w Polsce w 2022 r.”.

Polska flota rybacka, trawlery, kutry, MGMiŻŚ

Flota rybołówstwa morskiego stabilna

Liczba jednostek polskiej floty rybackiej nie zmieniła się, natomiast zwiększyła się ich łączna pojemność brutto i moc silników - wskazał Główny Urząd Statystyczny w dokumencie "Gospodarka morska w Polsce w 2021 r." Polska...

Z zestawienia wynika, że obroty ładunkowe w portach morskich w 2022 r. wyniosły 119 mln ton, tj. o 23,1 proc. więcej niż w 2021 r. Wzrost obrotów odnotowano w Gdańsku (o 40,3 proc.), Świnoujściu (o 16,5 proc.), Szczecinie (o 13,2 proc.) oraz Gdyni (o 1,5 proc.), natomiast spadek – w Policach (o 11,9 proc.).

Masowce, tankowce…

W strukturze obrotów ładunkowych w 2022 r. największy udział miały ładunki masowe suche – 35 proc. (w tym węgiel i koks – 18,9 proc.), masowe ciekłe – 32,6 proc. (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 26,9 proc.) oraz ładunki w kontenerach dużych – 19,1 proc.
W 2022 r. w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano wzrost obrotów ładunków masowych suchych (o 46,2 proc., w tym ponad 2,5-krotny wzrost obrotów węgla i koksu), masowych ciekłych (o 29,9 proc.) oraz pozostałych ładunków drobnicowych (o 17,2 proc.), spadek natomiast - ładunków tocznych (o 3,1 proc.) i kontenerów dużych (o 1,6 proc.).

„Na koniec 2022 r. morska flota transportowa obejmowała 88 statków (tak samo jak rok
wcześniej) będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów. Łączna nośność (DWT) statków morskiej floty wyniosła 2728 tys. ton, natomiast pojemność brutto (GT) – 1960,1 tys. (wobec odpowiednio 2593,7 tys. ton i 1876 tys. w 2021 r.)” – przekazuje GUS.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu