Jaja z prosto z gospodarstwa – resort odpowiada ws. znakowania i pakowania
Resort rolnictwa wyjaśnia kwestię obowiązków w zakresie znakowania i pakowania jaj przez produkujące je i sprzedające gospodarstwa utrzymujące kury nieśne.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) odniosło się do wystąpienia samorządu rolniczego, zawierającego m.in. postulat umożliwienia rolnikom utrzymującym drób ukierunkowany na produkcję jaj konsumpcyjnych (w liczbie przekraczającej 350 kur niosek) sprzedaży jaj w ramach RHD lub sprzedaży bezpośredniej, bez konieczności znakowania ich w zakładzie pakowania jaj. W opisywanym przez nas wniosku wskazywano, że koszty utworzenia i utrzymania zakładu pakowania jaj są w większości przypadków nieosiągalne dla indywidualnych rolników.

Sprzedaż jaj z gospodarstw – konieczna zmiana w RHD
Zwolnienie – do 50 niosek
Wiceminister Jacek Czerniak na wstępie odpowiedzi przypomina, że zgodnie z przepisami Unii Europejskiej z zakresu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, znakowanie jaj zasadniczo powinno się odbywać w miejscu produkcji.
„Jaja sprzedawane przez producenta konsumentowi finalnemu na lokalnym rynku publicznym w regionie produkcji danego państwa członkowskiego UE są znakowane, a państwo członkowskie UE może zwolnić z tego wymogu producentów posiadających nie więcej niż 50 kur nieśnych” – wskazuje Czerniak.
I zaznacza, iż Polska zwolniła ze znakowania jaj producentów posiadających nie więcej niż 50 kur nieśnych, co jest zapisane w rozporządzeniu z 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych.
Zbywane w gospodarstwie
„Biorąc pod uwagę aktualnie obowiązujące przepisy prawa, Polska nie ma możliwości zniesienia wymogu znakowania jaj dla podmiotów utrzymujących powyżej 350 kur niosek. Ponadto, w odniesieniu do kwestii przekazywania jaj przez producentów posiadających powyżej 350 kur niosek do zatwierdzonych zakładów pakownia jaj lub utworzenia takiego zakładu we własnym gospodarstwie, informuję, że w przypadku zbywania jaj bezpośrednio konsumentom końcowym w gospodarstwie (w miejscu produkcji jaj), np. w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD) czy sprzedaży bezpośredniej (SB), nie ma obowiązku klasyfikacji i pakownia jaj w zatwierdzonym zakładzie pakownia jaj” – przekonuje wiceminister rolnictwa.

Unijne przepisy zagrożeniem dla rynku jaj w Polsce? Eksperci ostrzegają
Jak jednak zastrzega, jaja te powinny być oznakowane w miejscu produkcji (zwolnienie z wymogu znakowania jaj - o czym piszemy powyżej - dotyczy wyłącznie producentów utrzymujących do 50 kur niosek).
Bez pakowania w zakładzie
„Podsumowując, zgodnie z przepisami z zakresu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, podmioty posiadające powyżej 350 kur niosek i zbywające jaja bezpośrednio konsumentom końcowym w miejscu ich produkcji, np. w ramach ww. działalności RHD i SB, muszą znakować jaja, lecz nie mają obowiązku ich klasyfikowania i pakowania w zatwierdzonym zakładzie pakownia jaj. Przy czym należy mieć na uwadze, że jedynie zakłady pakowania jaj klasyfikują, pakują i przepakowują jaja oraz etykietują ich opakowania” – precyzuje wiceszef resortu rolnictwa.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś