Jaja z prosto z gospodarstwa – resort odpowiada ws. znakowania i pakowania

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
31-07-2025,12:20 Aktualizacja: 31-07-2025,23:22
A A A

Resort rolnictwa wyjaśnia kwestię obowiązków w zakresie znakowania i pakowania jaj przez produkujące je i sprzedające gospodarstwa utrzymujące kury nieśne.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) odniosło się do wystąpienia samorządu rolniczego, zawierającego m.in. postulat umożliwienia rolnikom utrzymującym drób ukierunkowany na produkcję jaj konsumpcyjnych (w liczbie przekraczającej 350 kur niosek) sprzedaży jaj w ramach RHD lub sprzedaży bezpośredniej, bez konieczności znakowania ich w zakładzie pakowania jaj. W opisywanym przez nas wniosku wskazywano, że koszty utworzenia i utrzymania zakładu pakowania jaj są w większości przypadków nieosiągalne dla indywidualnych rolników.

limit, jaja, rhd, sprzedaż jaj

Sprzedaż jaj z gospodarstw – konieczna zmiana w RHD

Koszty utworzenia i utrzymania zakładu pakowania jaj są nieosiągalne dla indywidualnych rolników. Warto byłoby im dodatkowo pomóc przy sprzedaży tych produktów m.in. w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD). Na wniosek...

Zwolnienie – do 50 niosek

Wiceminister Jacek Czerniak na wstępie odpowiedzi przypomina, że zgodnie z przepisami Unii Europejskiej z zakresu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, znakowanie jaj zasadniczo powinno się odbywać w miejscu produkcji.

„Jaja sprzedawane przez producenta konsumentowi finalnemu na lokalnym rynku publicznym w regionie produkcji danego państwa członkowskiego UE są znakowane, a państwo członkowskie UE może zwolnić z tego wymogu producentów posiadających nie więcej niż 50 kur nieśnych” – wskazuje Czerniak.

I zaznacza, iż Polska zwolniła ze znakowania jaj producentów posiadających nie więcej niż 50 kur nieśnych, co jest zapisane w rozporządzeniu z 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych.

Zbywane w gospodarstwie

„Biorąc pod uwagę aktualnie obowiązujące przepisy prawa, Polska nie ma możliwości zniesienia wymogu znakowania jaj dla podmiotów utrzymujących powyżej 350 kur niosek. Ponadto, w odniesieniu do kwestii przekazywania jaj przez producentów posiadających powyżej 350 kur niosek do zatwierdzonych zakładów pakownia jaj lub utworzenia takiego zakładu we własnym gospodarstwie, informuję, że w przypadku zbywania jaj bezpośrednio konsumentom końcowym w gospodarstwie (w miejscu produkcji jaj), np. w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD) czy sprzedaży bezpośredniej (SB), nie ma obowiązku klasyfikacji i pakownia jaj w zatwierdzonym zakładzie pakownia jaj” – przekonuje wiceminister rolnictwa.

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz, drobiarstwo, ceny jaj, jaja, jaja kurze, spożycie jaj, jajko, kury nieśne

Unijne przepisy zagrożeniem dla rynku jaj w Polsce? Eksperci ostrzegają

Wprowadzenie zakazu chowu klatkowego może mieć poważne skutki dla rynku jaj w Polsce. Wzrost ich cen, ograniczenie dostępności oraz utrata konkurencyjności rodzimych producentów to tylko niektóre z możliwych konsekwencji. Polski rynek...

Jak jednak zastrzega, jaja te powinny być oznakowane w miejscu produkcji (zwolnienie z wymogu znakowania jaj - o czym piszemy powyżej - dotyczy wyłącznie producentów utrzymujących do 50 kur niosek).

Bez pakowania w zakładzie

„Podsumowując, zgodnie z przepisami z zakresu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, podmioty posiadające powyżej 350 kur niosek i zbywające jaja bezpośrednio konsumentom końcowym w miejscu ich produkcji, np. w ramach ww. działalności RHD i SB, muszą znakować jaja, lecz nie mają obowiązku ich klasyfikowania i pakowania w zatwierdzonym zakładzie pakownia jaj. Przy czym należy mieć na uwadze, że jedynie zakłady pakowania jaj klasyfikują, pakują i przepakowują jaja oraz etykietują ich opakowania” – precyzuje wiceszef resortu rolnictwa.

Poleć
Udostępnij