Drogi na wsiach potrzebują większego wsparcia. Gminy interweniują u premiera
Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej (ZGW RP) wnioskuje do premiera Donalda Tuska o wsparcie budowy, przebudowy i modernizacji dróg gminnych i powiatowych.
W wystąpieniu do szefa rządu z 19 sierpnia Związek po raz kolejny zwraca uwagę na wysoce niewystarczające wsparcie lokalnych inwestycji drogowych.
„Na obszarach wiejskich mamy ciągle 50 proc. dróg gminnych o nieutwardzonej trwale nawierzchni, a duża część dróg powiatowych wymaga gruntownej przebudowy i modernizacji w celu poprawy warunków dostępności dla mieszkańców oraz poprawy bezpieczeństwa drogowego” – wskazuje ZGW RP.

Rolnicy chcą zniesienia zakazów dla maszyn rolniczych na "krajówkach"
Koszty budowy dróg znacznie wzrosły
Zwraca przy tym uwagę, że aktualnie jedynym źródłem wsparcia inwestycji w drogi gminne i powiatowe pozostaje Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg przyjęty Ustawą z 23 października 2018 roku.
„Od tego czasu koszty budowy czy modernizacji dróg wzrosły przynajmniej dwukrotnie. Określony w art. 51 pkt. 1 maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie funduszu jest wysoce niewystarczający i wymaga co najmniej potrojenia. Tym bardziej, że od roku 2027 limit ten ulega zmniejszeniu o kwotę 300-358 mln zł na każdy kolejny rok. Dlatego koniecznością jest poszukiwanie nowego źródła wsparcia funduszu lub utworzenie nowego mechanizmu finansowania infrastruktury drogowej” – przekonuje związek gmin wiejskich.
Odpis z opłaty paliwowej na drogi?
Jak zaznacza, w poprzednich latach, w tym w trakcie negocjacji zapisów nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wskazywał na ten problem, wnioskując o utworzenie subwencji drogowej uzależnionej od liczby kilometrów dróg publicznych oraz ich kategorii. Dzięki temu można by utworzyć stały mechanizm poprawy dróg lokalnych, zwłaszcza na wsiach.
„Wnioskujemy o coroczne zasilenie Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg odpisem w wysokości 1/3 wpływów z opłaty paliwowej. Opłata paliwowa została utworzona w 1994 r. zasila Krajowy Fundusz Drogowy (76,9 proc.), Fundusz Kolejowy (19,45 proc.) i Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (3,65 proc.)” – brzmi wystąpienie do premiera.

Podwyżka opłat za badania techniczne. Ile za ciągnik i przyczepę rolniczą?
2,5 mld złotych rocznie na fundusz
Zaznaczono w nim, że od początku wprowadzenia opłaty paliwowej żadne środki nie trafiły z Krajowego Funduszu Drogowego na wsparcie inwestycji w drogi lokalne.
„Planowane wpływy z opłaty paliwowej w 2025 r. wynoszą 7 620 800 000 zł. Przeznaczając rocznie 1/3 tych środków na drogi lokalne (gminne i powiatowe), można by zasilić Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg corocznie kwotą ok. 2,5 mld zł. Kilkukrotnie wyższe, wynoszące aktualnie ok. 40 mld zł rocznie, dochody budżetu państwa pochodzą z akcyzy paliwowej. Te środki po stronie wydatków kierowane są na inne niezbędne wydatki budżetu państwa” – podkreśla ZGW RP.
I apeluje o pilne podjęcie prac zmierzających do zwiększenia wysokości wsparcia lokalnej infrastruktury drogowej, zwłaszcza na terenach wiejskich.
Źródło: ZGWRP
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś