Biedronka wprowadzała klientów w błąd. UOKiK nałożył karę

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
26-04-2021,10:05 Aktualizacja: 27-04-2021,13:55
A A A

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK nałożył ponad 60 mln zł kary na właściciela sklepów Biedronka, Jeronimo Martins Polska. Firma wprowadzała konsumentów w błąd względem pochodzenia warzyw i owoców. Spółka już zapowiedziała, że odwoła się do sądu od tej decyzji.

Postępowanie przeciw spółce zostało wszczęte w maju 2020 r. Decyzja nie jest prawomocna, JMP może się odwołać do sądu. Nieprawidłowości występowały w 27,8 proc. sklepów Biedronka skontrolowanych przez Inspekcję Handlową.

uokik, tomasz chróstny, wykorzystywanie przewagi kontraktowej, rabaty na produkty rolno-spożywcze

UOKiK przyjrzał się rabatom. Sieci handlowe zmieniają warunki dostaw

UOKiK sprawdził rabaty uzyskiwane przez duże sieci handlowe od dostawców produktów rolno-spożywczych. Okazało się, że w trakcie obowiązywania umów warunki dostaw podlegają bardzo częstym zmianom. - Przyjrzeliśmy się wnikliwie i...

Prezes UOKiK ocenił, że "rzetelna informacja o oferowanych produktach to podstawowy obowiązek przedsiębiorcy i niezbywalne prawo konsumenta (...) nasze postępowanie wykazało, że w wielu przypadkach informacje na wywieszkach różniły się od tych na opakowaniach zbiorczych czy w dokumentach dostawy".

Jak stwierdził Chróstny, naruszenia miały charakter systemowy i długotrwały. Urząd wziął pod uwagę wyniki kontroli przeprowadzone przez IH w IV kw. 2019 r., a także w I i II kwartale 2020 r. i w lutym 2021 r.

Inspektorzy porównywali dane na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych oraz w dokumentach dostawy.

Szczególną uwagę poświęcono owocom i warzywom, które były deklarowane jako polskie, a wobec których istniało największe ryzyko podania błędnego kraju, gdyż rosną zarówno u nas i w innych państwach. To m.in. cebula, ziemniaki, kapusta, marchew, pomidory, jabłka i truskawki.

Ceny produktów rolno-spożywczych, łańcuch dostaw żywności, nieuczciwe praktyki handlowe, uokik

UOKiK i resort walczą z nieuczciwymi praktykami w handlu żywnością

W 2020 r. do UOKiK wpłynęły 54 zawiadomienia w sprawie nieuczciwych praktyk wykorzystujących przewagę kontraktową. W 36 przypadkach wszczęto postępowanie wyjaśniające i na 4 podmioty nałożono kary pieniężne - mówił Piotr Adamczewski,...

"Inspektorzy sprawdzili w sumie 263 sklepy Biedronka w całym kraju. W 73 z nich, czyli w 27,8 proc. skontrolowanych placówek, stwierdzili nieprawidłowe oznakowanie warzyw i owoców krajem pochodzenia. W niektórych przypadkach nieprawidłowości sięgnęły nawet ponad 20 proc. sprawdzonych partii produktów" - poinformował UOKiK.

"Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na kraj pochodzenia produktów. Wiele osób kieruje się w swoich wyborach patriotyzmem gospodarczym, bo chcą wspierać polskich producentów. Dla innych ważne są kwestie transportu żywności, który może mieć wpływ na ilość stosowanych pestycydów do jej zabezpieczenia, czy też zagrażający środowisku ślad węglowy pozostawiany w trakcie przewozu. Dlatego prawdziwa i rzetelna informacja o kraju pochodzenia warzyw i owoców jest niezbędna do podjęcia świadomej decyzji o zakupie. W sklepach Biedronka konsumenci narażeni byli na częste wprowadzenie w błąd, co jest nieuczciwą praktyką rynkową" - podał Tomasz Chróstny.

JMP, nie zgadza się z karą nałożoną przez prezesa UOKiK i zapowiedziała odwołanie się od decyzji Urzędu do sądu.

"Jeronimo Martins Polska, właściciel Biedronki, nie zgadza się z karą nałożoną 21 kwietnia br. przez Prezesa UOKiK i stanowczo się jej sprzeciwia. Materiał dowodowy w tej sprawie został zebrany w sposób nieobiektywny, a jego jakość i kompletność budzi poważne zastrzeżenia. JMP odwoła się od decyzji Prezesa UOKiK do sądu, uznając ją za nieproporcjonalną i dyskryminującą" - przekazała spółka w poniedziałkowym stanowisku.
 

Poleć
Udostępnij
Skomentuj