Koszty frachtów najniższe od 30 lat

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: FAMMU/FAPA, (em) | redakcja@agropolska.pl
13-03-2015,10:50 Aktualizacja: 13-03-2015,12:04
A A A
Podstawowy indeks kosztów zafrachtowań (BDI) kalkulowany przez Bałtycką Giełdę Frachtową był w lutym najniższy w historii, czyli od trzech dekad.
 
18 lutego wskaźnik odnotował zaledwie 509 pkt. - informuje FAMMU/FAPA. W pierwszych dniach marca wartość indeksu wzrosła do 548 pkt., ale i tak to znacznie mniej niż przed rokiem (1276 pkt.).  
 
Podstawowy wskaźnik BDI odzwierciedla koszty frachtów wszystkich sypkich towarów transportowanych drogą morską, m.in.: rudy żelaza, cementu, zbóż, węgla czy nawozów. Warto podkreślić, iż indeks jest traktowany przez inwestorów jako wskaźnik światowej aktywności gospodarczej.
 
W przypadku zbóż i nasion oleistych (soja) bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest indeks dla panamaksów (statki o ładowności około 60-70 tys. ton), którymi transportuje się w większości te surowce. Najniższy w historii poziom (428 pkt.) wskaźnik ten osiągnął 2 lutego. 
 
Koszty frachtów spadają prawdopodobnie z dwóch powodów: mniejszego popytu na frachty oraz zwiększającej się liczby nowych statków. Według Petera Borupa, szefa Lauritzen Bulkers A/S w tym roku do obecnej floty transportującej towary sypkie może dołączyć około 200 jednostek o różnych tonażach. 
Poleć
Udostępnij
WAŻNE TERMINY
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu