Chleb coraz droższy. Produkcja rośnie, a konsumpcja spada

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
20-12-2018,8:40 Aktualizacja: 20-12-2018,8:50
A A A

Na podwyżki cen pieczywa złożyła się ogromna presja na podwyżki płac i problemu ze znalezieniem pracowników, ale też droższa energia, mąka i benzyna.

Według "Rzeczpospolitej" w listopadzie chleb na sklepowych półkach był o 8 proc. droższy w porównaniu z tym miesiącem ubiegłego roku, a bułki pszenne nawet o 10 proc. Ceny mogą jeszcze wzrosnąć, bo ostatnie 11 miesięcy przyniosło piekarniom zauważalny wzrost niemal wszystkich kosztów działalności.

pieczywo, gluten, dieta bezglutenowa, piekarnie

Gluten straszy konsumentów. Jemy coraz mniej pieczywa

Piekarze apelują o to, aby konsumenci nie eliminowali ze swojej diety produktów, które zawierają gluten. Poprawia on smak i wygląd pieczywa. Wbrew coraz częstszej opinii nie jest on również dla każdego szkodliwy. Gluten to...

Według analityków BGŻ BNP Paribas w przeliczeniu na piekarnię wzrosły o ponad 17 proc. w relacji rocznej.

- To było do przewidzenia - mówi dziennikowi prof. Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Jak czytamy, wszystko przez rosnące koszty surowców, czyli mąki, oraz przetwórstwa, czyli pracy i energii.

Problemem branży jest spadek konsumpcji pieczywa. W 2017 r. przeciętny Polak zjadał średnio 3,3 kg pieczywa miesięcznie. Dane GUS wskazują jedynie na konsumpcję domową, ale analitycy mówią o rosnącym zapotrzebowaniu na pieczywo w gastronomii, coraz szerszy asortyment kanapek i gotowych śniadań oferują same piekarnie.

Paradoksalnie jednak mimo mniejszego spożycia rośnie produkcja.

W bieżącym roku niemal co miesiąc pieczono więcej chleba niż przed rokiem, do października z pieców wyjechało 860 tys. ton pieczywa świeżego, prawie 2 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Malejąca liczba piekarni przy rosnącej produkcji oznacza, że rośnie rola większych firm na rynku.
 

Poleć
Udostępnij
WAŻNE TERMINY
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu