Sejm przyjął ustawę o efektywności energetycznej

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (zac) | redakcja@agropolska.pl
21-05-2016,9:10 Aktualizacja: 21-05-2016,9:46
A A A

Jeśli więc prezes URE ogłosi przetarg przed październikiem, czyli w terminie gdy ma wejść w życie ustawa, wszyscy chętni będą mogli do niego przystąpić.

Fundacja ClientEarth przypomina, że dyrektywa ws. efektywności energetycznej wymaga, by w latach 2014-2020 państwa UE uzyskiwały 1,5 proc. oszczędności energii rocznie, co w sumie ma zapewnić 10,5 proc. oszczędności energii finalnej do roku 2020. Wskazują, że spóźniona o prawie dwa lata ustawa wprowadza korzystne zmiany w systemie świadectw efektywności energetycznej tzw. białych certyfikatów.

węgiel, kopalnia, energia, OZE, prosument, prąd, zielona energia

Podstawą polskiej energetyki pozostanie węgiel. OZE jako uzupełnienie

Założenia polityki energetycznej państwa do 2050 roku powinny zostać przedstawione za około pół roku - powiedział w czwartek PAP wiceminister resortu energii Grzegorz Tobiszowski. - Jesteśmy na etapie formułowania założeń nowej polityki...
- Aby uzyskać białe certyfikaty przedsiębiorstwa nie będą już musiały uczestniczyć w przetargu, co uprości i przyspieszy cały proces. Ponadto, ustawa stopniowo ogranicza możliwość uiszczania opłaty zastępczej, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, do którego wpływają środki z tej opłaty, ma je przeznaczać na inwestycje służące poprawie wydajności zużywania energii u odbiorców. Fundusz będzie musiał także monitorować, czy inwestycje przynoszą konkretne oszczędności - zauważa organizacja.

Prawnicy fundacji zwracają jednak uwagę, że istnieją uzasadnione obawy, czy NFOŚiGW będzie w stanie szybko i produktywnie wydawać pieniądze z opłaty zastępczej. - Być może konieczna okaże się modyfikacja zasad funkcjonowania funduszu lub uruchomienie nowych programów nastawionych na poprawę efektywności energetycznej u odbiorców końcowych - oceniła Agata Bator, radca prawny z Fundacji ClientEarth.

elektrownie wiatrowe, oze, ustawa wiatrakowa, Marcin Roszkowski

Ekspert o ustawie "wiatrakowej": PiS stawia na inne OZE

Nowa ustawa "wiatrakowa" zahamuje rozwój rynku na 6-10 lat. To świadoma decyzja. Wiatraki w Polsce w poprzednich latach bardzo mocno się rozwinęły, ale pamiętajmy, że to jest bardzo mocno oparte o przemysł zagraniczny - uważa...
W ustawie określono zasady opracowania tzw. krajowego planu działań dot. efektywności energetycznej i przeprowadzania audytu energetycznego przedsiębiorstwa. Ustawa zawiera też zadania jednostek sektora publicznego dla poprawy efektywności energetycznej oraz sposoby, jak zaoszczędzić energię.

Krajowy plan działań minister energii będzie opracowywał co trzy lata. Plan ma zawierać opis programów poprawienia efektywności energetycznej w poszczególnych sektorach gospodarki, określenie krajowego celu tej efektywności, informacje o oszczędnościach energii w przesyłaniu lub dystrybucji, dostarczaniu, wreszcie w końcowym zużyciu energii.

Ponadto znajdzie się w nim strategia wspierania inwestycji w renowację budynków. Pierwszy raz taki plan minister energii będzie musiał przekazać Komisji Europejskiej do 30 kwietnia 2017 r.

Ustawa wprowadza też regulację, zgodnie z którą jednostka sektora publicznego może realizować i finansować przedsięwzięcia na podstawie umowy o poprawę efektywności energetycznej. Wszystkie polskie organy władzy publicznej będą miały obowiązek kupowania efektywnych energetycznie produktów i usług.

Będą też musiały kupować czy też wynajmować efektywnie energetyczne budynki oraz wypełnić zalecenia dotyczące efektywności energetycznej w budynkach modernizowanych i przebudowywanych, należących do skarbu państwa.

ustawa o oze, odnawialne źródła energii w Polsce, aukcje OZE

Ustawa o OZE to prawo tylko dla koncernów

Projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii jest antyobywatelski i niezgodny z porozumieniem klimatycznym ONZ - przekonuje Tobiasz Adamczewski, ekspert WWF Polska. Jego zdaniem Ministerstwo Energetyki tworzy prawo dla dużych państwowych...
Według ustawy zostanie zachowany funkcjonujący od 2013 r. system świadectw efektywności energetycznej (tzw. białe certyfikaty). Jednak nowe przepisy zakładają stopniowe odchodzenie od opłaty zastępczej za możliwość niepodejmowania działań inwestycyjnych - zwiększenia efektywności energetycznej.

Podczas prac w Sejmie resort zaproponował poprawki do projektu; najważniejsze dotyczą zmiany kryteriów określających tzw. energochłonnego odbiorcę końcowego, który będzie mógł skorzystać z alternatywnego mechanizmu poprawy efektywności energetycznej.

Zamiast obowiązującego dotąd kryterium 15-proc. udziału kosztów energii elektrycznej w produkcji danego podmiotu, wprowadzono kryterium związane z wykonywaniem określonej działalności gospodarczej (według kodów PKD).

Według resortu dzięki temu z alternatywnego mechanizmu będą mogły skorzystać przedsiębiorstwa, które zużywają co najmniej 100 GWh. Przyjęto też poprawkę, która wprowadza możliwość składania oświadczeń o przeprowadzeniu działań proefektywnościowych nie tylko do przedsiębiorstw sprzedających prąd, ale i tych sprzedających ciepło i gaz.

Poleć
Udostępnij