Dobra sytuacja producentów jaj. Rośnie konsumpcja i eksport

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Newseria Biznes, (em) | redakcja@agropolska.pl
14-04-2017,10:25 Aktualizacja: 14-04-2017,11:07
A A A

Systematycznie rośnie produkcja i spożycie jaj. Coraz więcej naszych produktów trafia też na eksport. W ubiegłym roku sprzedano ponad 230,5 tys. ton, czyli ponad 44 proc. krajowej wytwórczości.

- Wielkanoc jest obok Bożego Narodzenia świętem, przed którym obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na jaja. Święto kojarzy się z jajem, wykorzystuje je się również w przetwórstwie, wypiekach, więc z pewnością jest to dobry okres dla producentów - ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Gawrońska, główny specjalista Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

jaja wylęgowe, sprzedaż jaj, ptasia grypa, handel jajami, pisklęta, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz

Eksport jaj wylęgowych na minusie

W 2016 roku unijni eksporterzy wysłali do państw trzecich 1.272 mln jaj wylęgowych, czyli o 5 proc. mniej niż rok wcześniej. W strukturze towarowej wywozu dominowały jaja kurze - 1 251 mln sztuk (-6 proc. r/r), a pozostałą część stanowiły...

Tradycyjnie przed Wielkanocą sprzedaż jajek rośnie od kilkudziesięciu do nawet kilkuset procent, w zależności od rodzaju i miejsca ich sprzedaży. Zdaniem ekspertki obecny okres jest dla producentów jest korzystny nie tylko ze względu na czas przedświąteczny.

- Producenci jaj mogą być bardzo zadowoleni z obecnej sytuacji ekonomicznej na rynku w Polsce w związku ze wzrostem cen, który nastąpił pod koniec 2016 roku. W ubiegłym roku, zwłaszcza w sezonie letnim, stawki nie pokrywały kosztów produkcji. Obecnie cena utrzymuje się na dobrym poziomie, ale prawdopodobnie po okresie wielkanocnym nieznacznie się obniży, ale nasze przewidywania są bardziej optymistyczne niż w ubiegłym roku - ocenia przedstawicielka KIPDiP.

Obecnie w sklepach za jaja trzeba zapłacić kilka procent więcej niż w 2016 roku. W hurcie jajka XL kosztują ok. 0,43 zł (0,37 zł przed rokiem), jajka S czy M 0,35 zł (0,27 zł). Jak podkreśla specjalistka, wyższe ceny to nie jest jedyny powód do optymizmu.

jaja wolnowybiegowe, jaja, jaja klatkowe, drób, kury, ptasia grypa, bioasekuracja

Kury mogą wychodzić na zewnątrz. Producenci jaj nie stracą

Kury nioski oraz brojlery utrzymywane w wolnowybiegowym systemie chowu mogą być wypuszczane na zewnątrz pod warunkiem przebywania w wolierach lub miejscach zadaszonych z ogrodzeniem sięgającym do krawędzi dachu. Tak wynika z interpretacji...

- Spodziewamy się, że produkcja może nieznacznie wzrosnąć w tym roku, również eksport, w związku ze zwiększoną produkcją i zwiększonym popytem na rynku Europy Zachodniej - wskazuje Gawrońska.

Polska jest jednym z największych producentów jajek w Unii Europejskiej - 516 tys. ton w 2016, a w bieżącym może być nawet 535 tys. ton (+3,7 proc.). Przeciętny Polak zjada w  roku ponad 150 jaj i konsumpcja systematycznie rośnie, choć do światowych liderów sporo nam jeszcze brakuje (w Niemczech 220, Danii czy Austrii 240).

Jesteśmy też jednym z większym eksporterów, bo sprzedajemy ponad 40 proc. rocznej produkcji. W 2016 roku, choć dynamika eksportu nieco przyhamowała, sprzedaliśmy ponad 230,5 tys. ton.

- Polscy eksporterzy mogą zwiększyć wywóz jaj skierowanych bezpośrednio do konsumenta i przetwórstwa. Motorem napędowym sprzedaży są na pewno rynki krajów trzecich - szczególnie państwa afrykańskie i Bliskiego Wschodu. Sprzedaż jaj spożywczych z Polski stale rośnie i spodziewamy się, że w nadchodzącym roku również tak będzie - analizuje na koniec ekspertka.

Największym odbiorcą polskich jaj są kraje UE (98 proc. całego eksportu), przede wszystkim Niemcy, Holandia, Włochy i Czechy (ponad 65 proc. udziału w wartości eksportu).
 

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 2/2024

Hoduj z głową świnie:

-Żeby rozród działał dobrze

-Tucz świń w cyklu otwartym. Genetyka i zdrowie

-Okiem doradcy - bioasekuracja ASF

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 2/2024

Hoduj z głową bydło:

-Okiem doradcy - cicha ruja

-Sucha masa jest kluczowa

-Jak liczyć koszty żywienia w produkcji mleka?

-TMR w teorii i praktyce

 

PRENUMERATA

 

9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu