W funduszach promocji są dziesiątki milionów złotych. Na co idą?

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
23-05-2019,11:20 Aktualizacja: 23-05-2019,11:26
A A A

Wysokość środków wszystkich funduszy promocji w 2018 roku wyniosła 58,6 mln zł - poinformowało ministerstwo rolnictwa. To odpowiedź na jedno z zapytań poselskich.

Wpłaty na Fundusz Promocji Mleka są dokonywane obecnie przez tzw. pierwsze podmioty skupujące w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego przez kilograma surowca.

targi Gruene Woche, zielony tydzień w berlinie, jan krzysztof ardanowski, promocja żywności

Rozmowy o wieprzowinie i promocja Polski. Minister jedzie na ważne targi

Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa będzie uczestniczył w targach "Zielony Tydzień w Berlinie, które rozpoczynają się w piątek. Podczas imprezy przewidziane są rozmowy na temat handlu żywymi świniami między Polską a Litwą. -...

Na pozostałe fundusze promocji wpłaty są naliczane w wysokości 0,1 proc. wartości netto. Trafiają do funduszy promocji: mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, mięsa drobiowego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw oraz ryb.

Właściwie każdy rolnik dokłada się z własnej kieszeni na te fundusze, więc warto podać, ile pieniędzy udaje się tam zgromadzić. W 2018 roku było to w sumie 58,6 mln zł.

A tak wydawano środki:

  • Fundusz Promocji Mleka: 7 434 983,84 zł (działania krajowe) i 2 905 470,32 zł (działania zagraniczne)
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego: 7 813 431,90 zł i 2 215 940,99 zł
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego: 4 380 334,45 zł i 1 922 304,07 zł
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego: 174 501,37 zł (tylko działania krajowe)

    wieprzowina, drób, promocja żywności, jakość żywności, branża mięsna

    Promowali wieprzowinę i drób. Jak pokonać konkurencję?

    Pod hasłem "Mięsne Święta" odbyło się doroczne spotkanie organizowane przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczpospolitej Polskiej. Promowano wieprzowinę i drób. - Mięso w naszej historii zawsze było synonimem...
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego: 22 652,48 zł (tylko działania krajowe)
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych: 2 018 780,05 zł i 72 209,01 zł
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw: 4 919 563,04 zł i 1 714 264,82 zł
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego: 8 005 636,71 zł i 2 505 795,01 zł
  • Fundusz Promocji Ryb: 362 667,43 zł i 1 400 zł

Środki zgromadzone w danym funduszu promocji są przeznaczane na przedsięwzięcia wytypowane "na podstawie zasad gospodarowania danym funduszem promocji oraz planu finansowego". Oczywiście dochodzą do tego koszty administracyjne i obsługi funduszy.

Resort rolnictwa podał też listę 10 organizacji, które otrzymały najwięcej środków z funduszy w latach 2016-2018. To:

jabłka lubelskie, lubelszczyzna, promocja jabłek, zbigniew chołyk, LubApple

Nie żałują pieniędzy na promocję jabłek

Blisko 600 tys. zł ma kosztować promocja jabłek z Lubelszczyzny, która będzie finansowana przede wszystkim z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. - Promocja ma pokazać w kraju lubelskie jabłka, jako owoce...

  • Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza - 17 896 215,90 zł
  • Polska Izba Mleka - 10 855 746,81 zł
  • Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP - 10 332 709,92 zł
  • Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego - 8 893 225,93 zł
  • Krajowa Rada Izb Rolniczych - 7 710 371,88 zł
  • Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka - 7 095 392,74 zł
  • Związek Sadowników RP - 6 844 899,01 zł
  • Związek "Polskie Mięso" - 6 406 718,22 zł
  • Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny - 5 611 682,14 zł
  • Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków - 4 730 658,80 zł

     
  • Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś
Poleć
Udostępnij