Sawicki: przetwórcy zbyt często konkurują między sobą

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
30-03-2015,15:30 Aktualizacja: 30-03-2015,15:37
A A A

Minister podkreślił, że dla grup producentów i organizacji producenckich będą środki na rozpoczęcie działalności przetwórczej, ale będzie także możliwość włączenia się rolników do przetwórstwa rolno-spożywczego przez zakup udziałów w tych firmach i podwyższanie ich kapitałów.

- Marzy mi się, by to przedsiębiorcy namawiali rolników, pomagali w organizowaniu się w zespoły, grupy, organizacje, a uczestnicząc w tych organizacjach, także międzysektorowo, żeby można było tworzyć duże klastry i rzeczywiście konkurować nie tylko na rynku europejskim, ale także światowym - mówił Sawicki.
 
Polska eksportuje ok. 30 proc. produkowanej żywności, ale - zdaniem szefa resortu - gospodarstwa rolne mają potencjał co najmniej w 40 proc. niewykorzystany, więc "warto, żebyśmy z tego potencjału skorzystali". 
 
Bez Rosji też można żyć
 
W opinii prezesa Stowarzyszenia "Polskie Mięso" Witolda Choińskiego, 2014 r. był trudny dla branży mięsnej. O ile na koniec 2013 r. tylko 25 proc. firm było w złej kondycji finansowej, to na koniec ub.r. - już 55 proc. 
 
- Jednak możemy funkcjonować bez rynku rosyjskiego, wzrósł eksport mięsa do krajów UE, szukamy nowych rynków zbytu dla naszego mięsa i jego przetworów - mówił.
 
Prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) Wiesław Różański zauważył, że sukces eksportowy Polska zawdzięcza jakości mięsa. Polski produkt staje się już rozpoznawalny i dlatego warto go promować, a jest to możliwe dzięki środkom pochodzącym z funduszu promocji, jak i z UE.
 
- Eksport wołowiny może się zwiększyć za sprawą przywrócenia uboju rytualnego - zaznaczył prezes Polskiego Związku Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki. Dodał, że niektóre kraje arabskie otworzyły się na polski rynek, ruszył też eksport na bardzo wymagający rynek Japonii.
 
"Wielkanoc-Mięsne Święta-Polska Tradycja" to jedna z cyklu imprez promujących wysoką jakość polskich wędlin drobiowych, wieprzowych i wołowych. Ma też ona zachęcać do jedzenia produktów mięsnych i przekonywać o ich walorach. 
Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu