Kanał przez Mierzeję Wiślaną będzie budowany. Uchwała przyjęta

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
25-05-2016,8:55 Aktualizacja: 25-05-2016,9:22
A A A

Połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską - taki ma być efekt realizacji w latach 2016-2022 programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rząd podjął uchwałę w sprawie jego ustanowienia, a koszt programu oszacowano na 880 mln zł.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Kanał przez Mierzeję Wiślaną, marek gróbarczyk, nisterstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej

Kanał przez Mierzeję Wiślaną może być gotowy za 5-6 lat

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln...

Pod koniec kwietnia Krzysztof Kozłowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował, że Polska pracuje nad wyjaśnieniami dla KE w sprawie Mierzei Wiślanej.

Podkreślił, że w ciągu dwóch lub trzech miesięcy nasz kraj prześle do Komisji Europejskiej odpowiedzi dotyczące wpływu planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną na środowisko naturalne i odpowie na dodatkowe pytania KE związane z oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko. Chodzi przede wszystkim o spełnianie wymogów dyrektyw dotyczących ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiego ptactwa.

Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 m głębokości. Powstanie śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana.

Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.

Według planów kanał umożliwi wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, czyli zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Mierzeja Wiślana, Rosja, UE, rybołówstwo, port, Zatoka Gdańska, inwestycje, rząd, PiS

Komisarz UE: powstanie zespół ds. kanału przez Mierzeję Wiślaną

Komisarz UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella zapowiedział powołania specjalnego zespołu ws. projektu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślana – poinformował w sobotę w komunikacie resort...

Możliwe są cztery lokalizacje przekopu przez Mierzeję Wiślaną: w Skowronkach, Nowym Świecie, Przebrnie oraz Piaskach. Na podstawie przeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jako najbardziej korzystny wariant przekop w Nowym Świecie.

Budowa kanału zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Według ministerstwa gospodarki morskiej budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego będących portami Unii Europejskiej.

Jak podano, spowoduje to szybszy rozwój gospodarczy Elbląga, obszaru Zalewu Wiślanego i odblokowanie portów Trójmiasta, a także zapewni wzrost bezpieczeństwa w regionie przez wprowadzenie swobodnej żeglugi polskich okrętów marynarki wojennej i straży granicznej do portu w Elblągu. Przedsięwzięcie uniezależni żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu