Podpisano list intencyjny ws. terminala przeładunkowego w Świnoujściu

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (zl) | redakcja@agropolska.pl
28-09-2019,9:55 Aktualizacja: 28-09-2019,10:37
A A A

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa podpisał w piątek list intencyjny z firmą Bunge Polska w sprawie zakupu terminala zbożowego w porcie morskim w Świnoujściu. Chodzi o poprawę warunków eksportu zbóż od polskich producentów.

- Rozwój polskiego rolnictwa i wzmocnienie eksportu produktów rolno-spożywczych wymaga rządowego wsparcia. Wychodząc więc na przeciw oczekiwaniom producentów i przetwórców rolnych podpisaliśmy list intencyjny w sprawie pozyskania rolnego terminala przeładunkowego nad Bałtykiem - powiedział zastępca generalnego dyrektora KOWR Wojciech Kędzia.

jacek sasin, wicperemier, platforma żywnościowa, zamość

Sasin: polskie rolnictwo stanęło w centrum zainteresowania władzy

Polskie rolnictwo stanęło w centrum zainteresowania władzy - powiedział w piątek w Zamościu (Lubelskie) wicepremier Jacek Sasin. Podpisano tu memorandum dotyczące projektu tzw. Platformy Żywnościowej, która ma usprawnić handel płodami...

Jak mówił, taki terminal może pomóc przedsiębiorcom, szczególnie dużym rolnikom, czy zakładom zbożowo-młynarskim w eksporcie zbóż. Zauważył, że w handlu ważna jest nie tylko cena, ale także możliwości transportu, szybkość dostawy, obsługa i bezpieczeństwo transakcji.

Kędzia wyjaśnił, że "podpisanie listu intencyjnego rozpoczyna procedurę zakupu, a więc wyceny spółki właściwych negocjacji, które na przestrzeni dwóch-trzech miesięcy powinny się zakończyć". Zastępca dyrektora KOWR zaznaczył, że jego firmie zależy na tym, by terminale były "na wskroś nowoczesne" i będą spełniały wszystkie oczekiwania klientów. Dodał, że eksporterem-importerem będą nie tylko spółki państwowe takie jak Elewarr, ale także wiele firm globalnych, które korzystają z usług terminali zbożowych i to one stawiają wymagania co do np. standardów higienicznych.

Kędzia poinformował, że na razie nie zostały szczegóły funkcjonowania takiego terminala, ale - jak zaznaczył - jest to element tworzonej Krajowej Grupy Spożywczej nazywanej też holdingiem. - Jedno co jest pewne, że KOWR będzie właścicielem terminala - dodał.

Jednocześnie realizowany jest projekt uruchomienia Platformy Żywnościowej, na którym będą zawierane transakcje - w pierwszej kolejności typu spot (natychmiastowe) - w handlu zbożem (pszenicą). - Platforma ta umożliwi eksporterom oferowanie jednorodnych i dużych partii zbóż, co w połączeniu z terminalem pozwoli na dostawy zbóż w każde miejsce na świecie - powiedział Kędzia.

Zbożowy terminal przeładunkowy w porcie morskim Świnoujście dysponuje łączną roczną mocą przeładunkową na poziomie 1 mln ton. Nabrzeża oraz tory wodne pozwalają na obsługę statków do maksymalnej głębokości ok. 12 m. Terminal ponadto dysponuje niezbędną infrastrukturą, w tym drogą dojazdową, bocznicową kolejową, magazynami do przechowywania zbóż, a także zapleczem do obsługi - poinformował KOWR.

Poleć
Udostępnij