Rostselmash RSM 161 w polskiej pszenicy
Zdaniem producenta Rostselmash RSM 161 jest w stanie w sprzyjających warunkach osiągnąć wydajność masową 45 t/h. Podczas pokazu w Lubaszczu, przy stojącym łanie prędkość robocza maszyny kształtowała się na poziomie 4,5 km/h, zaś obciążenie silnika sięgało około 90%. Pracujący dość nisko heder pozostawiał ściernisko o wysokości 10-15 cm. Warunki te pozwalały kombajnowi wykazać się wydajnością dochodzącą do 4,2 ha/h i przepustowością ziarna wynoszącą niespełna 36 t/h. Przy wylęgniętych fragmentach zboża parametry te spadały o blisko połowę. Straty ziarna były cały czas utrzymywane na dopuszczalnym poziomie.
Maszyna demonstracyjna była wyposażona w sześciocylindrowy doładowany silnik Cummins QSL 8.9 o pojemności 8,9 l oraz mocy znamionowej 360 KM. Jednostka ta dzięki systemowi zewnętrznej recyrkulacji spalin eEGR spełnia normę emisji spalin Euro IIIA. Obecnie oferowany kombajn wyposażony jest już w motor dostosowany do standardu czystości gazów wydechowych Euro IV. Poziom ten zawdzięcza on kombinacji układów: DOC, eEGR i SCR. Aktualnie montowany diesel ze stajni Cumminsa ma ponadto moc nominalną wyższą o 20 KM. Jest ona uzyskiwana przy prędkości silnika wynoszącej 2100 obr./min. Motor nie posiada funkcji power boost.
Rostselmash RSM 161
Olej napędowy do komór spalania amerykańskiej jednostki trafia z baku o pojemności 1050 l. Po lewej stronie, w obrębie przedziału silnika znajdziemy także 120-litrowy zbiornik płynu AdBlue. Kombajn do oczyszczania rotacyjnej osłony przeciwpyłowej pakietu chłodnic wykorzystuje turbinę zasysającą omiatany z niej kurz.
Napęd na przednie koła o rozmiarze 680/85R32 przenoszony jest poprzez hydrostatyczny wariator duńskiej marki Sauer-Danfoss oraz trzystopniową przekładnię przełączaną mechanicznie. Za dopłatą czołowa oś może by wyposażona w ogumienie o szerokości 80 cm. Do wprawiania w ruch hedera, młocarni, rury wyładunkowej i sieczkarni słomy służą napinane elektrohydraulicznie sprzęgła pasowe.
Więcej przeczytasz w RPT 12/2016. ZAPRENUMERUJ