Innowacyjny pomysł na promocję polskiej żywności w Chinach

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (zac) | redakcja@agropolska.pl
10-02-2015,13:45 Aktualizacja: 10-02-2015,14:53
A A A

Jeszcze w tym roku ma rozpocząć działalność Wirtualny Pawilon z Polską Żywnością - platforma e-commerce służąca do sprzedaży polskich produktów spożywczych na chińskim rynku.

Ta innowacyjna koncepcja, oparta na modelu B2C, przyczyni się do zwiększenia świadomości nt. polskich produktów spożywczych oraz promocji rodzimej żywności wśród konsumentów w Azji.

Wirtualny Pawilon z Polską Żywnością (VPF) to projekt promocji i sprzedaży żywności na chińskim rynku, przy użyciu platformy e-commerce.

Transakcje będą zawierane bezpośrednio pomiędzy polskimi producentami a chińskimi konsumentami indywidualnymi, z pominięciem pośredników i dystrybutorów. Platforma VPF, której twórcami są firma Sonall Consulting (Warszawa) oraz LongMarch Partners (Pekin) ma wystartować jeszcze w tym roku.

- Miesiąc temu przedstawiliśmy polskim władzom główne założenia projektu wraz z rekomendowanym budżetem na cel kampanii promocyjnej inicjatywy. Czekamy na decyzję w tej sprawie, jednak zaangażowanie środków publicznych nie jest warunkiem kontynuacji i realizacji projektu, którego start planujemy jeszcze w tym roku - mówi Dariusz Ziemski, prezes Sonall Consulting.

Projekt VPF powstał w odpowiedzi na potrzeby żywieniowe mieszkańców Chin.
- Intensywne metody wytwarzania żywności w Chinach przekładają się na niską jakość produktów spożywczych. Tymczasem dynamiczny rozwój chińskiej klasy średniej powoduje wzrost jej aspiracji - zgodnie ze światowymi trendami społeczeństwo chińskie chce odżywiać się zdrowo - wyjaśnia Dariusz Ziemski.

Zapotrzebowanie na produkty spożywcze wynika też bezpośrednio z wysokiego poziomu urbanizacji oraz wciąż rosnącego popytu. Również daleko posunięta degradacja środowiska naturalnego czy marginalne znaczenie rolnictwa w Chinach przyczyniają się do rozwoju alternatywnych form sprzedaży żywności.

Jedzenie przez internet

Zainteresowanie rynkiem chińskim to także kwestia rosnącego w tym regionie trendu kupowania żywności przez internet. W 2013 roku wartość zakupów on-line wyniosła tam ponad 20 mld złotych (podczas gdy w Polsce - zaledwie 1 procent tej wartości) i rośnie w tempie 50 proc. rocznie.

Obecnie powstają już narodowe platformy z żywnością z Francji, Kanady i Nowej Zelandii - głównych importerów żywności do Chin. Projekty te uzyskały silne wsparcie finansowe swoich rządów.

W ramach VPF, produkty z Polski, z magazynu centralnego w Łodzi, będą transportowane do Chin drogą morską lub kolejową. Tam trafią do magazynów zlokalizowanych w strefach wolnego handlu w Chengdu i Tianjin, które zadeklarowały już wsparcie projektu.

Co dalej? Stamtąd polskie produkty dotrą do konsumentów za pośrednictwem systemów logistycznych liderów na chińskim rynku usług bezpośredniej sprzedaży internetowej - JD.com oraz Taobao.com. Dzięki współpracy z tymi operatorami, którzy obsługują ponad 300 mln klientów, zobowiązania celne i podatkowe powstawać będą już po sprzedaży produktu.

Współpraca z polskimi producentami

Platforma VPF będzie przeznaczona dla polskich producentów, oferujących wysokiej jakości produkty, posiadających odpowiedni potencjał produkcyjny, adekwatny do skali chińskiego rynku. Propozycja współpracy będzie także skierowana do mniejszych firm, oferujących żywność regionalną, wytwarzaną metodami naturalnymi.

Sprzedaż przy użyciu platformy będzie się odbywała bezpośrednio do konsumentów indywidualnych. Polscy eksporterzy, zaangażowani w projekt VPF, otrzymają wsparcie marketingowe, niezbędne do przygotowania oferty właściwej dla danej grupy odbiorców.

Producenci uzyskają także niezbędną pomoc w zakresie spełnienia warunków formalno-prawnych wprowadzenia produktów na chiński rynek, w tym m.in. dotyczących wymaganych oznaczeń produktów czy uzyskania licencji i pozwoleń.

Obecnie na rynku chińskim występuje największe zapotrzebowanie na mięso i jego przetwory, tłuszcze roślinne i zwierzęce, produkty mleczne, słodycze oraz wyroby alkoholowe.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu